جهان

پمپیو: افغانستان قضیۀ غرق شدن مهاجران افغان را باید پیگرد کند

واشنگتن/ وی او ای/ 18ثور/ باختر
مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که حکومت افغانستان باید قضیۀ غرق شدن ده‌ها مهاجر افغان توسط مرزبانان ایرانی را پیگرد کند.
پمپیو دیروز در یک کنفرانس خبری با اشاره به شهروندان امریکایی که در ایران زندانی اند گفت: "ما تنها کشوری نیستم که شهروندان آن با رفتار ظالمانۀ ایران روبرو اند، هفتۀ گذشته با شنیدن گزارش‌ها در مورد بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی پریشان شدم".
وزیر امورخارجۀ امریکا همچنان گفت: "مقام‌های افغان را ترغیب می‌کنیم تا تحقیق فراگیر را روی دست گیرند و عاملان این رویداد را حسابده قرار دهند".
شماری از افرادی نجات یافته، هفتهٔ گذشته به رسانه‌ها گفتند که سربازان ایرانی در حدود ۵۰ شهروند افغان را که به گونۀ غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند، نخست شکنجه کردند و سپس در رودخانۀ ساحه مرزی دهانه ذوالفقار پرتاب کردند که از آن میان فقط ۱۲ نفر توانستد خود را نجات دهند.
اتحادیه اروپا نیز در پیوند با ادعای غرق شدن مهاجران افغان توسط نظامیان ایرانی ابراز نگرانی کرده است و خواستار تحقیقات سرتاسری و شفاف در این زمینه شده است.
اتحادیه اروپا با نشر پیامی در تویتر تعهد کرده است که حکومت افغانستان را در زمینۀ رسیدگی و مساعدت به مهاجران افغان عودت کننده از ایران و پاکستان حمایت می‌کند.
وزارت خارجۀ افغانستان روز سه شنبه گفت که حکومت ایران به تحقیقات مشترک در مورد ادعاهای برخورد "نامناسب" نیروهای ایرانی با مهاجران افغان توافق کرده است، هرچند پیش از آن عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران وقوع چنین رویدادی را در مرز افغانستان و ایران رد کرده بود.
پیش از این، الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا نیز روز سه شنبه با نشر اعلامیۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد ادعای غرق شدن مهاجران افغان در تویتر نوشت: "برخورد ظالمانه و آزار و اذیت ایران در مقابل مهاجرانی که در این گزارش ادعا شده است، وحشتناک است. ما حمایت خود را از تحقیقات کامل در این باره اعلام می‌کنیم."
وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان از تحقیقات در این مورد نظارت خواهد کرد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا