صحت

بیشتر از پنجاه هزارتن در غزنی معتاد به مواد مخدر اند

غزنی باختر 14 جدی
یکتن ازمسوولان در شفاخانه تداوی معتادان مواد مخدر در ولايت غزني مي گويد که بیشتر از پنجاه هزارتن در آنولایت معتاد به مواد مخدر اند.
داكتر نصرالله نعيمي، مسوول شفاخانه ياد شده گفت ، براساس سروی که توسط کارمندان صحی این شفاخانه صورت گرفته، حداقل پنجاه هزار معتاد در ولایت غزنی وجود دارند که از جمله 18 درصد را زنان و 8 در صد را اطفال تشکیل میدهند.
مسوول شفاخانه تداوي معتادان به مواد مخدر غزني مي گويد كه نزديك به چهار در صد مردم را در غزني افراد معتاد به مواد مخدر تشكيل ميدهد.
نعیمی از رقم معتادان به مواد مخدر در ولایت غزنی اظهار نگرانی کرده گفت، کشت خشخاش در ولایت غزنی از سه سال میشود به صفرتقرب کرده است و اکثریت این معتادان مواد مخدر درآن  ولایت را مهاجران و عودت کننده گانی تشکیل میدهند که از کشور های ایران و پاکستان برگشتند.
او هشدار داد درصورتی که جلو گرایش افراد به مواد مخدر گرفته نشود، در آینده نزدیک، بحران انسانی در این ولایت رخ خواهد داد، و بیشتر جوانان به مواد مخدر رو خواهند آورد.
داكترنصر الله نعیمی، مسوول شفاخانه معتادان ولایت غزنی می گوید که در میان افراد معتاد شماری از زنان نیز دیده می شوند.
به گفته نعیمی، از آغاز فعالیت، شفاخانه تداوی معتادان تا کنون، نزديك به دو هزار معتاد به مواد مخدر تداوی شده اند.
وی خاطر نشان ساخت که شفاخانه تداوي معتادان غزني ده بستر دارد و در سال 1389 از سوی ریاست صحت عامه آن ولایت ساخته شده است.
وي ياد آور گرديد كه، تدوای معتادان مدت یکماه را دربر می گیرد وما نسبت نبود جای اکثر معتادان را در خانه های شان تداوی میکنیم ومشکل اساسی بعد از تداوی اینست كه براي فرد تداوي شده حرفه وکاری وجود ندارد تا وي مصروف کار شده ، دوباره به اعتیاد رو نیاورد.
همچنان عنايت الله رفعت رئيس مبارزه با مواد مخدر ولايت غزنی به آژانس باختر گفت: "قرار است مبلغ یک ملیون دالر پول تشویقی از طرف وزارت مبارزه با مواد مخدربه خاطر صفر شدن کشت خشخاش در ولایت غزنی داده شود كه از آن در پروژه های انکشافی وبازسازی استفاده خواهد شد."
رفعت افزود: قرار است در سال آینده، با استفاده از کمک وزارت مبارزه با مواد مخدر، شفاخانه معتادان توسعه يابد و زمينه بيشتر تداوي افراد معتاد در شفاخانه ميسر شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا