گزارش ها

کابل و امنیت شکننده٬ نگرانی های امنیتی درشهر جدی تر شده است

کابل/اول حوت/ باختر 
از طرح جدید امنیتی در کابل یک ماه گذشت مگر شهر و اطراف کابل همچنان گواه رویدادهای جنایی است و شهریان همچنان نگران امنیت جان و مال شان اند.
به گزارش آژانس باختر٬ کابل در سال جاری ناامنی های بی سابقه را شاهد بود٬ در کنار حوادث اسفبار تروریستی٬ وقایع جنایی نگرانی دیگری بود که مصوونیت و امنیت را از شهریان کابل گرفت .
رهزنی های خیابانی٬ سرقت های مسلحانه٬ قتل های هدفمند٬ آدم ربایی٬ فروش و قاچاق موادمخدر٬ افزایش شمار معتادان… مواردی از نگرانی باشندگان کابل از امنیت شکننده در شهر است.
ازدیاد وقایع جرمی و اعتراضات مردمی مسوولان را واداشت تا داخل اقدام شوند و برای حل مشکل شهریان کابل که نبود امنیت و مصوونیت است٬ دست به کار شوند.
در این میان وزارت داخله بیشتر از دیگر نهادها٬ مسوولیت پذیر شد و مسعود اندرابی سرپرست این وزارت به تاریخ ۱۳جدی٬ برنامه امنیتی یک ماهه آن وزارت را برای تامین امنیت و مهار عوامل جرم و جنایت در کابل در حضور داشت مسوولان ارشد آن وزارت و مسوولان پولیس کابل اعلام داشت.
در این برنامه بیشتر بر نقاط آسیب پذیر در کابل تمرکز شده بود٬ برنامه یی که آنی و عاجل باید اجرا می شد.
در همین حال٫ وزارت داخله یک برنامه دیگر امنیتی نیز برای کابل برنامه ریزی کرد و نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت به آن یک «برنامه امنیتی سه ماهه» نام داد که در برگیرنده اصلاحات در دستگاه پولیس وتجهیز پولیس با وسایل تخنیکی پیشرفته شامل می شود.
از تطبیق برنامه دومی هم یک و نیم ماه سپری شده است. مگر امنیت در کابل همچنان شکننده است٬ رهزنی های خیابانی٬ آدم ربایی٬ قتل٬ سرقت …همچنان ادامه دارد.
به تازگی نه نفر به گونه مرموز در ناحیه ششم شهر کابل کشته شدند٬ یک صراف در احمدشاه بابا منیه کشته شد٬ به همین ترتیب وقایع دیگر و جرایم دیگر .
مردم سوال می کنند که امنیت کابل چرا این‌قدر شکننده است و کدام عوامل باعث برهم خوردن امنیت در پایتخت می‌شود و مسوولان چرا با وجود این همه تلاش ها٬ قادر به تامین امنیت و مهار عوامل ناامنی در کابل نشده اند؟
نعمان اسیر که سابقه کار در ادارات امنیتی دارد و اکنون باز نشسته است٬ می گوید امنیت پایتخت وابسته به عوامل متعدد است مجموع این عوامل قابل کنترول است و به سادگی با چند اقدام جسورانه امنیت به پایتخت برگردانده می شود. عوامل خورد و کوچک دیگری نیز امنیت پایتخت را برهم می‌زند. او به مواردی اشاره می کند که عوامل ناامنی در کابل است.
اسیر به نقایص کاری در نهادهای اطلاعاتی استخباراتی اشاره می کند و می گوید؛ بخش بزرگی از نقیصه کمبود اطلاعات استخباراتی است اطلاعات به صورت دقیق جمع‌آوری نمی‌شود.
مساله دیگر کمبود وسایل و امکانات تخنیکی است٬ نبود کمره های امنیتی در شهر ٬کمبود و  نبود اسکنر ها در دروازه‌های کابل و پاسگاه های امنیتی در داخل شهر٬ توان تجسس و کشف را از پولیس گرفته است٬ یکی از دلایلی که مواد انفجاری داخل کابل می‌شود، کمبود اسکنرها در دروازه‌های ورودی شهر کابل است.
به همین دلیل پولیس و دیگر نیروهای موظف قادر نیستند که موادانفجاری جاسازی شده در یک واسطه را کشف کنند. این امر تکنالوژی ویژه یی می‌طلبد که برای حکومت قابل دست‌رس است و حکومت می‌تواند با استفاده از منابعی که در اختیار دارد، روی این مورد سرمایه‌گذاری جدی کند.
او به دخالت‌های سیاسی در بخش امنیتی نیز اشاره کرد و گفت: بحث دیگری که امنیت شهرکابل را آسیب‌پذیر می‌ کند، موضوع دخالت‌های سیاسی مقام‌های حکومتی٬ وکلا و سیاست ورزان در تعیین کارمندان امنیتی درکابل است.
به همین دلیل در بیشتر پست‌های ادارات امنیتی کابل، افراد بر روابط و به اساس وفاداری‌ قومی و گروهی و سیاسی تعیین شده‌اند، نه بر اساس مهارت، مسلکی‌بودن، ظرفیت، جسارت و تعهدشان به افغانستان.
از طرف دیگر مقامات امنیتی در پی کاستی‌های‌شان هرگز مواخذه نشده‌اند.
این کارشناس مسایل امنیتی اضافه کرد: شهرهای بزرگ و پایتخت‌های زیادی در منطقه‌ ما با تهدیدهای جدی ناامنی روبه‌رو است. پولیس در خط مقدم جلوگیری از این تهدیدها، در شهرهای مختلف به گونه‌های مختلف کار می‌کند. اما عملکرد پولیس کابل غیرتخصصی ویک روش کهنه‌ است که هیچ کاربرد ندارد. ایجاد پاسگاه های ثابت امنیتی هم بی‌نتیجه است زیرا جنایتکاران به آسانی تغییر مسیر می دهند وکار شان را می کنند.
نعمان اسیر تاکید دارد؛ اگر به این موارد رسیدگی شود سقف جرایم در کابل کاهش خواهد یافت. 
مسعوده کرخی نماینده مردم در ولسی جرگه هم بدامنی های کابل را نتیجه سیاسی شدن نهادها می داند٬ به باور وی هر تقرر و تغییر و تبدیلی که به اساس زد وبند های سیاسی باشد٬ نتیجه مثبت نمی دهد .
کرخی خواهان بازنگری عمیق در ساختار حکومت است می گوید؛ اکنون که نتایج انتخابات هم اعلام شد و زمینه خوب به خاطر تغییرات بنیادی مهیا شده است باید رییس جمهور به حمایت جامعه جهانی٬ مافیا و معامله گران را از صحنه حکومت حذف کند و افراد دلسوز، با دانش و متعهد را به کار بگمارد .
شریف یکتن از شهروندان کابل به این باور است که قانون گریزی و حمایت مقام ها از قانون شکنان٬ باعث شده است که هیچ خلاف کار از ارتکاب جرم ترس نداشته باشد٬ متاسفانه که در هژده سال گذشته نه تنها جلو زورگویی، خلاف کاری و بدماشی ها گرفته نشد٬ بل در مواردی نهادهای امنیتی با بی میلی در برابر قشر جنایتکار عمل کرده اند .
جواد فاخر یکتن از فعالان مدنی با گلایه از سیاست ورزان کشور می گوید٬ آنان بیشتر از برنامه و آینده می گویند در حالی که برای غلبه بر مشکلات جاری امنیتی ومهار عوامل جرمی در کابل٫ دقت و عمل٬ آنهم آنی و ضروری نیار دارد٬ در غیرآن هیچ شکوه و شکایت اثر بخش نخواهد بود و هر چه بگوییم جایی را نمی گیرد.
از این گفته ها بر می آید که پولیس در تامین امنیت شهریان و پرداختن به قناعت آنان مشکلات٬ خلا و نارسایی ها دارد٬ اما منابع وزارت داخله از کار کردن آن وزارت دفاع می کنند.
در این میان بهار "مهر" مشاور مطبوعاتی وزارت امور داخله حرف هایی دارد او در رابطه به برنامه، کاهش جرم های جنایی در شهر کابل گفت: برنامه کاهش جرم های جنایی، برای 3 ماه درنظر گرفته شده است. اما در این مدت که یک ماه یا کمتر از این طرح گذاشته است. تا کنون پولیس تواسته است با انجام گزمه ها و انجام چندین مورد عملیات های هدفمند در کابل و حومه کابل، ده ها تن را به اتهام انجام فعالیت های جنایی و غیره بازداشت کند که عنقریب دوسیه های این اشخاص به نهاد های عدلی و قضایی فرستاده خواهد شد و با رسانه شریک می شود. در این راستا اضافه تر از 300 پولیس تازه به وظایف گماشته شده اند .
بهارمهر اضافه کرد؛ بدون شک جرم های غیر سازمان یافته همچنان وجود دارد او از نهادهای ذیربط و همکار مانند وزارت های حج و اوقاف، معارف، کار و امور اجتماعی و دیگر نهاد ها خواهان همکاری بیشتربا پولیس شد٬ زیرا اکثر بازداشت شدگان جرم های غیر سازمان یافته زیر سن اند و قانون در برابر آنان ویژگی های خود را دارد.
همچنان مردم نیز نقش اساسی در کاهش جرم های سازمان یافته دارند تا با پولیس شان همکار باشند و باید تمرکز بیشتر روی ابعاد مختلف جرم های جنایی صورت گیرد.
مگر کار شناسان امور امنیتی و فعالان مدنی با گفته های مقام وزارت داخله موافق نیستند و می گویند این مقام ها و منابع بیشتر متکی به ارقام حرف می زنند و بیشتر به توجیه سازی عملکردشان می پردازند و بیشتر از برنامه و آینده سخن می گویند در حالی که رسیدگی به عوامل جرم و جنایت در پایتخت٬ به کار دوامدار٬  تعهد و نیاز دارد. صائم فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا