سیاستاخبار

سفیر بریتانیا: هر گروهی که با زور نظامی بر افغانستان مسلط شود، هرگز مورد شناسایی ما قرار نخواهد گرفت

کابل /19 جوزا/باختر

خانم الیسون بلیک سفیر بریتانیا مقیم کابل در دیدار با سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری  در موارد مختلف گفت وگو کرد.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور از همکاری های بریتانیا و تلاش های خانم الیسون بلیک در دوره مأموریتش در کابل، ابراز قدردانی کرد.

خانم الیسون بلیک در این دیدارش تأکید کرد که دولت بریتانیا و کشورهای همکار، به حمایت و کمک هایش از دولت و مردم افغانستان و حفاظت از ارزش ها و دست آوردهای دو دهه اخیر در افغانستان، ادامه خواهند داد.

در این دیدار، معاون دوم رییس جمهوری با اشاره به تلاش‌ها در روند صلح و تداوم خشونت ها و حملات تروریستی در افغانستان بیان داشت” گروه طالبان با افزایش خشونت‌ها و حملات علیه مردم افغانستان، نشان داد که به آسانی تن به صلح نمی دهد و لازم است که همکاران بین المللی باید بر طالبان و حامیان آنان فشار بیشتر وارد کنند تا آنان وارد یک گفت وگوی معنا دار در روند صلح شوند و این روند به ناکامی منجر نشود.”

معاون رییس جمهوری بر حمایت از ارزش هایی چون دموکراسی، حقوق زنان، کودکان، اقلیت ها و دست آوردهای مشترک افغانستان و جامعه بین المللی در کنار فرایند گفت وگوهای صلح، تأکید کرد.

سرور دانش همچنین به کشتار مردم افغانستان به خصوص کشتار هدفمند هزاره ها در طول سالیان اخیر مخصوصاً فاجعه مکتب سید الشهدا در غرب کابل اشاره کرد و در کنار توجه نهادهای عدلی و قضایی کشور بر توجه جدی مراجع بین المللی به این موضوع،  تأکید کرد.

وی افزود که کشتار تمام افراد ملکی و بیگناه افغانستان مطابق قواعد و قوانین داخلی و بین المللی غیر مجازاست ولی کشتار مردم هزاره بعنوان یک گروه قومی و مذهبی  چند سالی است که به طور هدفمند صورت می گیرد و انتظار داریم که دولت ها و نهادهای بین المللی حامی حقوق بشر از لحاظ حقوقی و سیاسی این جنایات را تقبیح کنند و در راستای حقیقت یابی موضوع همکاری کنند.

خانم الیسون بلیک در صحبت های خود بر توقف خشونت ها بر علیه افراد ملکی تأکید کرد و تصریح کرد که دولت و کشورهای متحد بریتانیا از یک جمهوریت متحد در افغانستان حمایت جدی می کند. وی گفت”هر گروهی بخواهد که با زور نظامی بر افغانستان مسلط شود، هرگز مورد شناسایی ما قرار نخواهد گرفت و با چنین گروه هایی همکاری نخواهیم کرد.”

وی در خصوص خشونت علیه افراد ملکی مخصوصاً کشتار هدفمند هزاره ها در افغانستان تأکید کرد که این موضوع در کنار نهادهای عدلی و قضایی افغانستان از طریق نهادها و محاکم بین المللی مطابق قوانین و قواعد بین المللی باید بررسی، مستند سازی و حقیقت یابی شود.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا