سیاست

حامدکرزی : مشکل فساد زمانی حل میشود که افغان ها بتوانند نان خود را خود شان در داخل کشور بدست بیاورند

کابل باختر/ 6/ ثور
حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان دریک مصاحبه با تلویزیون انگلیسی صدای آلمان درپیوند به مشکلات افغانستان گفت: امنیت مانند سال گذشته است اما کمی با شدت که نیروهای دفاعی ما کارخود را دردفاع از کشور انجام وقربانی داده اند.
وی از طالبان به عنوان فرزندان کشور خواسته به جنگ خاتمه بدهند و به روند صلح بپیوندند .
حامدکرزی دراین مصاحبه دررابطه به تمدید برخی نیروهای امریکایی گفته ، من مخالف حضور امریکا درافغانستان نبوده ام من مخالف روش بودم که امریکایی ها عملیات نظامی خود را درافغانستان انجام میدادند ، بطور کل من مخالف روش آنها درمبارزه با تروریزم بودم به این دلیل موافقتنامه امنیتی را امضا نکردم ، اما از کمک و حمایت آنها سپاسگزار هستیم .
حامد کرزی درپیوند به مذاکرات صلح و برنامه جدید حکومت وحدت ملی میگوید که من کار مشابه کردم ، بیش از بیست بار به پاکستان سفر کردم.
به گفته کرزی پاکستان ازافغانستان دوخواست دارد ، یکی به رسمیت شناختن خط دیورند ، مساله دوم اینکه افغانستان درسیاست خارجی خود وقتی مساله هند مطرح میشود باید ملاحظاتی به نفع پاکستان داشته باشد .
وی علاوه کرد که ما نمی توانیم از حق حاکمیت خود دست برداریم و سیاست خارجی خودرا براساس منافع کشور های دیگر تعیین کنم .
کرزی درارتباط به روابط با کشور ایران دراین مصاحبه گفته مناسبات ایران مانند دیگر همسایه ها ضروری است درهر شرایط ، ما هزاران سال تاریخ مشترک داریم .
وی درمورد فساد درکشور گفته که مساله فساد هم یک افسانه وهم یک واقعیت ، واقعیت به این معنا که مثل بسیاری کشورهای دیگر در افغانستان فساد موجوداست اما نه آن چنانکه درغرب نگریسته میشود ، افغانها مسوول بخشی از فساد هستند اما مسوول بخش بزرگتر آن یعنی فساد های میلون دالری کار ما نیست . بلکه ناشی روشی است که کمک ها درافغانستان آمد و به مصرف رسید، این به مشکلی برمیگردد که قرار دادها داده شد که حکومت افغانستان درآن دستی نداشت .
حامدکرزی اضافه کرده که مشکل فساد زمانی حل میشود که افغان ها بتوانند نان خود را خودشان در داخل کشور بدست بیاورند که چنین کار زمان طولانی میخواهد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا