سیاست

زنان در روند مذاکرات صلح بین افغانان چه نقش دارند ؟

کابل/21 اسد/ باختر
قرار است درهفته آینده مذاکرات صلح بین طالبان و افغانان طبق وعده طالبان آغاز شود.
اینکه زنان دراین مذاکرات چه نقش دارند، سوالی است که فعالان حقوق زن به آن پاسخ می گویند.
حمیرا ثاقب فعال حقوق زن و مسوول  خبرگزاری زنان  به خبرنگارآژانس باختر می گوید که شماری از زنان افغان ‌ترس دارند که مبادا حقوق و دست آوردهای‌ ۱۹ سال گذشته شان در هرگونه مذاکرۀ صلح قربانی شود. اما شماری دیگر محتاطانه خوشبین اند.
شریفه زرمتی وردک عضو شبکه زنان می گوید که زنان افغان نمی‌خواهند دست آوردهای چندین ساله‌شان قربانی معاملات سیاسی پشت پرده شود .
وی علاوه می کند:" نظرمن مانند سایر زنان افغان این است که درروند صلح و مذاکرات میان افغانان نقش زنان و قربانیان جنگ باید برازنده، پُررنگ و معنا دار باشد.؛
جنرال نظیفه ذکی نماینده در اولسی جرگه  دردو دور  گذشته ولسی جرگه  نقش زنان را در مذاکرات بین طالبان وافغانان مهم خواند و گفت:  بدون حضور زنان مذاکرات نتیجه عادلانه نخواهد داشت چراکه زنان بیشتر از نصف نفوس کشور را تشکیل می دهند هرگاه در نبود زنان فیصله های صورت بگیرد  و به خواسته زنان توجه نشود نتایج مذاکرات همه پسند نخواهد بود.
روشن څیرن مسوول نهاد حقوقی زنان افغان و فعال حقوق زن در کشور می گوید :"زنان افغان حق دارند در تمام نشست هایی که روی منافع ملی و سرنوشت کشور بحث می شود  حضور فعال داشته باشند "
به گفته څیرن ، زنان مطابق قانون اساس  افغانستان اتباع متساوی الحقوق  اند  از جانبی هم زنان همواره صلح خواه اند ،هیچ زنی طرفدار جنگ و خونریزی نیست .
وی اضافه می کند، ما زنان تا پای جان برای ختم جنگ و برقراری صلح  تلاش می کنیم .  در فضای صلح ، زنان شاهد از دست دادن شوهران ، فرزندان  و جان و مال خود نمی باشند بناً به هر اندازه که زنان بیشتر شامل هیئت مذاکره کننده باشد ، بهتر خواهد بود .
تورپیکی نوابی نماینده سابق مردم  کابل در شورای ولایتی می گوید : " زنان برای صلح بسیار قربانی دادند دیگر نمی خواهند اولاد شان دراین راه قربان شوند باید گلیم جنگ در کشوربرای ابد چیده شود."
وی اضافه می کند که طالبان اگرمی خواهند درقدرت شریک شوند، در مذاکره و مفاهمه بازاست می شود ازاین طریق به هدف خود برسند  برای یکبار هم که شده به جنگ و خونریزی نه بگویند و به صلح رو بیاورند.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رسانه ها در رابطه به حقوق زنان گفت که طالبان در روشنایی اصول اسلامی به حقوق زنان احترام قائل اند که در آن حق تعلیم و کار آنان شامل است.
اما زنان به گفته های این گروه باور ندارند چون زمان که طالبان قدرت سیاسی کشوررا دراختیار داشتند به تمام حقوق وآزادی های زنان نه گفتند و حق کار کردن و تحصیل را از ایشان گرفتند و به زنان اجازه بیرون رفتن بدون محرم  را  نمی دادند.
زنان افغان با صدای رسا به گروه طالبان ازطریق رسانه های اجتماعی  با راه اندازی کارزاری هشدار داده اند که دیگر آن زنان پرده نشین پیش نیستند و به عقب بر نمی گردند از دست آوردهای شان سرسختانه دفاع می کنند . ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا