گزارش ها

مردم درسمنگان قبل از آغاز شول پسته به جمع آوری آن پرداخته اند

 ایبک / باختر/ 23/ سرطان

جمع آوری پسته در سمنگان قبل از وقت دیروز آغاز شد.

 هزاران تن از اهالی سمنگان قبل از فرارسیدن زمان جمع آوری پسته به درختان پسته هجوم برده و جمع آوری پسته را آغازکردند.

 رحمت الله یکتن از محافظان درختان پسته در منطقه تای خونک ایبک مرکز سمنگان به آژانس باختر گفت: هزاران تن از صبح دیروز به درختان مناطق منقوطن ، جن خانه ، دشت خواجه مومن ، تای خونک ، چای شیرین ، اخته خانه و هزار مزارع ایبک مرکز این ولایت یورش برده به جمع آوری پسته آغاز کردند.

به گفته او به همین گونه دو روز قبل نیز هزاران نفر به درختان مناطق جودره ، کوه چوچل ، کوهء فند و ولسوالی حضرت سلطان آن ولایت یورش برده و به جمع آوری پسته آغازکردند .

درهمین حال انجنیر محمد اسلم دانا رییس اداره زراعت و آبیاری سمنگان به آژانس باختر گفت : مطابق به نورم آن وزارت و فیصله جلسه هیئت رهبری ولایت درنظر داشتیم به تاریخ دهم اسد سالروان جمع آوری پسته را اعلان نمائیم چون تا آنزمان پسته  به پخته گی می رسد و از کیفیت عالی برخوردار میشود و حاصلات آن بیشتر میشود .

انجنیر دانا بیان داشت درآن صورت مردم نیز همزمان به جمع آوری پسته پرداخته و طور عادلانه وازآن سود مساوی بدست می آوردند .

اما با تائسف مردم طور خودسر قبل از زمان معین به درختان پسته هجوم بردند و این موضوع ازیک طرف تخلف سریع بوده و از طرف دیگر پسته را خام می چینند که کیفیت آن پائین میشود و هم محصولات آن کم میگردد.

وی افزود، آنان به اساس فیصلهء ادارهء زراعت سمنگان از تاریخ پانزده سرطان بدینسو یک عده پولیس و نماینده گان شوراهای قومی را که متشکل از بیست و پنج شورای قومی میباشند توظیف نموده و به آنان وظیفه داده بود که محصولات را الی تاریخ دهم اسد نگهداری کنند اما از یک هفته بدینسو هزاران تن از باشنده گان اطراف درختان پسته و سایر مردم منتظر بودند تا برای جمع آوری پسته  به درختان هجوم برند .

 وی گفت از دیروز مردم زیادی به درختان پسته هجوم بردند و پولیس هم نتوانست ، جلو آنان را بگیرد .

به گفته سید رفیع الله روشن زاده مدیر جنگل های ادارهء زراعت و آبیاری سمنگان درمرکز و ولسوالی های حضرت سلطان ، خرم سارباغ ، فیروزنجیر و دره صوف بالای این ولایت موازی چهل و سه هزار هکتار جنگل های پسته وجود داردکه سمنگان بعداز ولایت بادغیس دومین ولایت است که بیشتر درختان پسته درآن وجود دارند.

به گفته او پسته یکی از میوه های خشک قیمتی درکشور بوده که سالانه از صادرات آن به خارج میلیون ها دالر عاید بدست میاید همچنان درختان پسته سرمایه ملی بوده جنگلات آن ملکیت دولت است و مردم نمیتوانند خودسرانه از محصولات آن استفاده نمایند.

گفته میشود یک کیلو مغز پسته همین اکنون در بازار ایبک میان پنجصد تا ششصد افغانی به فروش میرسد و تاجرانی که مغز آن را از مردم خریداری میکنند آنرا به تجار خارجی به فروش میرسانند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا