سیاست

اتحاد داعش و طالب یک اتحاد عقیدتی یا یک نیرنگ سیاسی

کابل باختر/ 19/ اسد
اخباری وجود دارد طالبان وداعشی ها که زمانی دشمنان سرسخت یکدیگر بودند اکنون با هم کنار آمده و درصدد تشکیل یک موضع واحد درقبال نیروهای امنیتی افغان اند.
گزارشگرآژانس باخترمینویسد: داعشی ها و طالبان درافغانستان نسبت به یکدیگر دید خصمانه وکین توزانه داشتند . طالبان ، داعش را پروژۀ میداند که برای بدیل آنها ساخته شده است.
خلافت داعشی ها، امارت طالبان را ساخته شده کسانی میداند که ملا های سنی اند وسواد دینی ندارند درحالیکه طالبان داعش را تاراج کننده ارزش ها و دستاورد های میدانند که آنان را به اصطلاح مجاهدین ( طالبان ) بدست آورده اند.
داعش از زمان پیدایش درافغانستان که عمر آن ازسه سال بیشتر نیست همیشه مورد توجه بوده است، هم طالبان هم نیروهای افغان و هم نیروی های خارجی درکوبیدن ونابودی آنان فعال بوده اند  واین امر سبب شده که داعش درافغانستان جان نگیرد وقسمیکه سازمان های استخباراتی منطقه برنامه ریزی کرده بودند  دراین کشور جای پا پیدا نکنند .
آخرین ضربات را که داعش  درافغانستان متحمل شده اند برچیدن ونابودی مراکزاین گروه درکوت واچین ننگرهاربود وحالا رهبر داعش در افغانستان  حافظ سعید که خود شهروند پاکستان  واز جمله تروریستان خطرناک بین المللی بود، کشته شد وبه این ترتیب داعش درافغانستان سخت زمینگیر شده است واگر وضعیت به همین منوال پیش برود نام داعش از صحنه  نظامی افغانستان  حذف میگردد.
برباورآگاهان سیاسی، موقعیت شکننده  داعشی ها درافغانستان  از سوی ایجاد کنند گان این گروه که  همانا استخبارات نظامی پاکستان میباشد، قابل درک است درحالیکه آنها نمی خواهند داعش از بازی های جاری  سیاسی درافغانستان  کنار زده شود.
این آگاهان میگویند که سازندگان  پروژه داعش در افغانستان  که خود طراح وخلق کننده  پروژه طالبان نیز اند و نفوذ شان را همچنان  براین گروه حفظ کرده اند درتلاش اند تا  کدورت ودشمنی میان این دو گروه را  از میان  بردارند  تا از یکطرف موضع نیروهای امنیتی افغان در برابر گروه های تروریستی تقویت نشود و از طرف دیگر ادامه خصومت  های درونی میان داعش وطالب که هر دو پروژه  استخباراتی اند زمینه  حذف کلی داعش را مساعد نسازد.
آگاهان سیاسی افغان میگویند، اگر امروز حرف از اتحاد میان طالب وداعش است این مساله  دردرک متقابل وسیاست سازی های رهبران آنها منشأ نمیگرد بل میتوان این اتحاد را یک ادغام استخباراتی نام نهاد، با ادغام دو پروژه استخباراتی که هر دو یک  هدف را تعقیب میکند میتوان یکی را از زوال حتمی نجات داد ودیگری را متمرکز به نیروهای  دولتی ساخت .
این آگاهان میگویند، درحالیکه طالبان وداعشی ها وارد اتحاد شده اند از دو ماه به اینطرف درگیری میان آنها رخ نداده است مگر مشکل است تا دشمنی های گذشته  را که با شدت وخون ریزی تمام همراه بود به زودی  فراموش کرد، پس نمیتوان انتظار داشت که داعش  وطالب اتحاد  دومدار داشته باشند مگراین اتحاد اگر کوتاه مدت هم باشد میتواند زمینه سربازگیری  را برای داعشی ها  مساعد سازد ودراین فرصت آنها خواهند توانست  تا به خود سروسامان دهند .
جنرال  جان نیکلسون قوماندان عمومی نیروهای  بین المللی در افغانستان گفته است که اتحاد میان  داعش وطالب درافغانستان یک اتحاد شکننده است و نمیتوان آن را یک توافق بزرگ  واثر گذار نام داد .
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز گفته است که اتحادمیان طالبان وداعش حرف  عمده ونگران کننده برای ما بوده نمیتواند برای ما هردوی آنها دشمن وهردو جز برنامه های استخبارات بیگانه اند اگر آنها درگذشته جدا از هم بودند، با ما درجنگ بودند وحالا که یکجا هم شوند برای ما کدام تفاوت ندارند  ما هر دو را به عنوان دشمن سرکوب میکنیم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا