امنیت

کمپ بسشن به نیرو های امنیتی افغان تسلیم داده شد

کابل 6 عقرب باختر
نیروهای بریتانیوی مستقر درافغانستان بزرگ ترین کمپ شان را درافغانستان که به نام بسشن یاد میشد درهلمند به نیروهای امنیتی افغان تسلیم دادند.
به گزارش آژانس باختر ، کمپ بسشن یکی از پایگاه اصلی بزرگ نیروهای بریتانیوی در افغانستان بود که این کمپ در سال 2006 درولایت هلمند ایجاد گردید.
نیروهای بریتانیوی تمام عملیات های نظامیان شان را علیه طالبان از همین کمپ رهبری مینمودند و صد ها عسکر بریتانیوی دراین کمپ مستقر بود کاراین کمپ از یک قرارگاه کوچک نظامی آغاز شد که بعداً دامنه آن وسیع شد درآن یک زندان ایجاد ضمناً برای تفریح عساکر بعضی سهولت ها نیز در نظر گرفته شد کلپ های ورزشی و یک رستورانت به اسم قهرمانان نیز درآن افزوده شده و سهولت نشست و برخاست طیاره ها نیز به آن علاوه گردیده مگر حالا این پایگاه به افغانها سپرده شده است .
قطعات موجود دراین میدان که به سه هزار وچهارصد قطعه میرسد و شامل بخش های متعدد میشود به میدان هوایی قندهار انتقال یافته و بعداً به بریتانیه برده میشود و آن وسایلی که باز گردانده نمی شوند تخریب خواهند شد.
انتظار میرود که تا پایان سال جاری میلادی تمام نیروهای بریتانیوی کشور را ترک نمایند اما پارلمان آن کشور چهارصد نیروی خود را با نقش های غیر نظامی درافغانستان باقی مانده تا با نیروهای امنیتی افغان دربخش های آموزشی همکاری نمایند.
درهمین حال وزارت دفاع ملی از واگذاری کمپ بزرگ بستشن به نیروهای افغان استقبال مینماید.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی میگویدکه نیروهای امنیتی افغان توان نگهداری این پایگاۀ بزرگ را دارند.
درهمین حال محمد نعیم بلوچ والی ولایت هلمند نیز باوردارد نیروهای امنیتی بدون همکاری نیروهای خارجی قادر هستند تا کنترول تمام ولایت را به خصوص پایگاه بسشن را برعهده گیرند.
باوجود آنکه مقامات وزارت دفاع افغانستان و مقامات محلی درولایت هلمند از واگذاری پایگاه بسشن به نیروهای افغان استقبال کرده اند مگر تصمیم یک باره مقامات بریتانیوی مبنی برترک این پایگاه سوالاتی را به میان آورده که باید پاسخ آن را دریافت .
قاضی عبدالرحیم یک عضو ولسی جرگه میگوید، خروج نیروهای بریتانیوی از افغانستان درشرایط فعلی یک اقدام عجولانه میباشد زیرا نیروهای امنیتی افغان از لحاظ تعلیمات و تجهیزات به حدی نرسیده اند که بتوانند بصورت مستقلانه ازکشوردفاع نمایند.
او گفت :ولایت هلمند از جمله ولایاتی است که هنوز شدت جنگ درآنجا پا برجا است .
درهمین حال خانم نیازی یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه خروج نیروهای خارجی را از هلمند به موقع نمی خواند وگفته است که نیروهای امنیتی افغان تجهیزات زیاد دراختیار ندارند تا با مخالفان مسلح مقابله نمایند.
همچنان وزیر دفاع بریتانیه متعهد است که دیگر تحت هیچ شرایط نیروبه افغانستان نخواهد فرستاد. مایکل فالون به روزنامه دیلی میل گفته است هیچگاه ما دیگر به افغانستان سرباز نمی فرستیم .
او گفته است که در جنگ افغانستان از سوی جنرالان و سیاستمداران اشتباه های رخ داده است .
او گفته است، باید دستاورد ها را نا دیده نگیریم و تنها زمانی میتوان پاسخ داد که آیا نیروهای افغان توان دارندکه تا مناطق تحت تسلط طالبان را دوباره بدست آورند.
آخرین سرباز امریکایی و انگلیسی روز یک شنبه رسماً به کار خود پایان داد و پایگاۀ نظامی خود را به نیروهای امنیتی افغان تسلیم نموده اند.
باید گفت که ماموریت جنگی نیروهای خارجی در افغانستان تا پایان سال 2014 میلادی برنامه ریزی شده است.
تا اخیر سال روان میلادی تمامی عساکر خارجی که ماموریت رزمی درافغانستان داشتند به کشورهای خود باز خواهند گشت .
مگر مطابق به امضاء توافق نامه جدید امنیتی که دولت افغانستان با امریکا و ناتو به گونه یی جداگانه امضاء کرده است نه هزار و ششصد عسکر امریکایی و حدود دوازده عسکر ناتو درافغانستان باقی میمانند معلوم نیست که بریتانیا چه تعداد سهمی درعساکر ناتو درافغانستان خواهد داشت این عساکر ماموریت آموزش عساکر افغانستان را عهده دار خواهند بود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا