جهان

هند و ایران موافقتنامه بندری را امضا کردند

دهلی جدید – دویچوله -18 ثور – باختر
هند و ایران دیروز به توافق رسیدند تا یک بندر استراتیژیک را در جنوب غرب ایران ایجاد کنند. این تصمیم با وجود فشارهای امریکا برای خودداری از شتاب، پیش از رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه هسته یی ایران گرفته می شود.
نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند و عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران، یادداشت رسمی را در مورد تفاهم برای ایجاد بندر چابهار در خلیج عمان را امضا نمودند که نزدیک به مرز پاکستان، رقیب قدیمی هند است.
حکومت هند در یک اعلامیه گفته است: «شرکت های هندی دو لنگرگاه موجود در این بندر را اجاره می کنند و آن ها را به مثابه ترمینل کانتینرها و امور بارچالانی کثیرالاهداف مورد استفاده قرار می دهند». اعلامیه می افزاید که برای اجرای این پیمان به یک موافقتنامه تجارتی ضرورت خواهد بود.
در سال 2003 هند و ایران در مورد ایجاد بندر چابهار موافقت کردند، اما از آنجایی که تحریم های غرب با برنامه اتومی مورد مناقشه ایران مرتبط بود، پیشرفت اندکی در این تشبث به وجود آمد.
اکنون با امضای توافقنامه های انرژی و زیربنا ها بین شی جین پنگ، رئیس جمهور چین با پاکستان که بالغ بر 46 میلیارد دالر می شود، نارندا مودی، صدراعظم هند می خواهد با سرعت موافقتنامه های تجارتی را با ایران و کشورهای خلیج امضا کند.
از نقطه نظر هند، یک امتیاز ترمینل کانتینری و بارچالانی در چابهار آن است که برای کشور محاط به خشکه افغانستان دسترسی به بحر را ممکن می گرداند و اتکایش را به پاکستان کاهش می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا