جهان

چین میزبان نشست صلح افغانستان خواهد بود

دوحه / بی بی سی / 1 عقرب/ باختر
براساس گزارش‌ها قرار است گفت وگوهای صلح افغانستان با حضور نمایندگان دولت افغانستان، طالبان و جامعه جهانی در چین برگزار شود.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره نشست چین به بی بی سی گفته است  که این نشست هفته آینده در بیجینگ، پایتخت چین برگزار می‌شود و طالبان نیز هیئتی را به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین خواهد فرستاد.
تاکنون دولت افغانستان اعلام نکرده است که چه کسی در این نشست به نمایندگی از دولت اشتراک  خواهد کرد.
به گزارش رسانه ها ، امریکا و شماری از کشورهای عضو ناتو گفت وگوهای صلح را تنها راه ختم خشونت ها در افغانستان می دانند.
شاهین گفت که این گروه به توافقاتی که در جریان ۹ دور مذاکرات با امریکا رسیده بود، پابند است.
او در ادامه گفته است که علاوه بر تلاش های چین، روسیه و کشورهای دیگر "از طرف امریکا هم تماس‌هایی با ما گرفته شده است."
نمایندگان شماری از کشورهای عضو ناتو و زلمی خلیلزاد، نیز با نشر یک اعلامیه مشترک بعد از دیدار در بروکسل، گفته اند که وضعیت افغانستان را بررسی می کنند و تایید می‌کنند که راه رسیدن به صلح تنها از طریق مذاکرات ممکن است.
در این نشست که نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا، سازمان ملل متحد  و امریکا حضور داشتند، آنان متعهد شدند که با دولت افغانستان، طالبان، سیاست ورزان و جامعه مدنی افغانستان کار می کنند تا به یک توافق صلح پایدار برسند که منجر به پایان جنگ شود و افغانان از آن نفع ببرند و به ثبات منطقه و جهان کمک کند.
در این اعلامیه از تمام طرف‎ها خواسته شده که قدم فوری و لازم را برای کاهش خشونت و تلفات غیرنظامیان بردارند تا زمینه صلح مساعد شود.
شرکت کنندگان از مقام‌های ارشد افغانستان خواسته‌اند که درباره هیئت مذاکره کننده "بین الافغانی" فهرست فراگیر و ملی را در نظر گیرند.  بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا