سیاستاخبارTOPگزارش ها

کابلوف: احتمال دارد مسکو میزبان دور دوم مذاکرات میان افغانان باشد

کابل/ ۱۴دلو/ باختر

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه برای افغانستان می گوید که احتمال دارد مسکو میزبان دور دوم گفت وگو میان افغانان باشد، او همچنان گفته است که روسیه در پی تدارک یک نشست بین المللی در مورد افغانستان است.

ضمیر کابلوف، دراین باره گفته است: نشست بین‌المللی دربارۀ افغانستان با مشارکت نمایندگان کشورهای روسیه، چین، امریکا، پاکستان و شاید هم ایران، در حال تدارک سازی بوده و در آیندۀ نزدیک در مسکو برگزار خواهد شد.

با آن که این دیپلمات روسی بر تطبیق توافق نامۀ دوحه میان امریکا و طالبان تاکید دارد، مگر گفته است: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در شرایط کنونی چندان مناسب نیست.

کابلوف که به مناسبت صدمین سالروز امضای پیمان دوستی میان روسیه و افغانستان سخن می گفت؛ اظهار داشته است: «ما امیدواریم که توافق نامۀ دوحه و پایبندی دو طرف امریکا و طالبان در اجرای تعهدات شان همچنان حفظ شود. به عقیدۀ ما، این سند مرحلۀ مهمی در جهت دست یابی به حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات در افغانستان است و شکست آن نامطلوب و به منزلۀ برداشتن چند گام به عقب در  مسیر دستیابی به آشتی ملی در این کشور خواهد بود.»

او همچنان گفته است: روسیه خروج کامل نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان تا پایان فصل بهار را بعید می‌داند. به گفته وی، وظیفۀ امریکا در حال حاضر، به اصطلاح انتخاب بین بد و بدتر است و در شرایطی قرارگرفته است که نه می‌تواند در افغانستان بماند و نه می‌توان آنجا را ترک کند، در حال حاضر وجود نیروهای نظامی امریکایی یک عامل بازدارنده از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان است، ولی در درازمدت، خروج کامل نیروهای امریکایی برای حل و فصل پایدار اوضاع ضروری است.

به گفتۀ وی، افغانستان در شرایط کنونی قادر به از بین بردن تهدیدات مربوط به تروریزم بین‌المللی و قاچاق موادمخدر و در عین حال دست یافتن به آشتی ملی و حل و فصل مشکلات داخلی نیست.

وی در رابطه به تلاش های جدید امریکا برای حل معضل افغانستان گفته است: مسکو بعید نمی داند که ادارۀ جو بایدن در پی اصلاح برنامه و راهکار خود در افغانستان باشد و ایجاد هر طرح تازه در رابطه به افغانستان ازسوی قصر سفید امکان پذیر است. 

کابلوف گفته است: بعید نیست که در آینده، مسکو جایگزین دوحه، به عنوان مکانی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات بین افغانان باشد.

باید گفت که روسیه در حالی در پی تدارک یک نشست بین المللی در بارۀ افغانستان است که معلوم نیست، نمایندۀ دولت افغانستان در آن حضور خواهد یافت یا خیر؟

در حالی که هر نشست، بدون حضور دولت افغانستان محکوم به شکست است که نمونۀ آن توافق نامۀ دوحه است که در غیاب دولت افغانستان امضا شد و هیچ ثمری را بهبود اوضاع در افغانستان نداشت. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا