اخبارامنیتفرهنگ

  اتحادیۀ اروپا: خشونت در برابرخبرنگاران در افغانستان بیست و شش در صد افزایش یافت

کابل /۱۸ دلو/ باختر

اتحادیۀ اروپا با اشاره به افزایش بیست شش درصدی خشونت در برابر خبرنگاران افغان در سال ۲۰۲۰میلادی، از قتل‌های هدفمند خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش آژانس باختر؛ ماموریت اتحادیۀ اروپا در افغانستان گزارش سالانه کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان را برای حفاظت از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در پرچم افغانستان مهم می‌داند.

در تویتی که از سوی ماموریت اتحادیۀ اروپا نشر شده است گفته است:اتحادیه اروپا با رسانه‌های آزاد افغانستان مشارکت دارد و به وسیلۀ کمک‌های مالی اضطراری و دفاع از آنان همکاری می‌کند.

گزارش سالانه کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، موارد خشونت با خبرنگاران در مقایسه با سال پیشتر از آن، بیست شش درصد افزایش داشته است.

عبدالمُعید هاشمی رییس کمیته دفاع از خبرنگاران به رسانه ها گفته است که در سال ۲۰۲۰میلادی ۱۰۲ نوع خشونت درج شده که نسبت به سال گذشته بیست شش درصد افزایش را نشان می دهد.

 وی افزود که در سال گذشته هفت تن از خبر نگار را از دست دادیم و ۱۰ خبرنگار ما لت و کوب شده ۴۷ تن دیگر تهدید شدند.

وی اضافه کرد که دو ماه اخیر سال ۲۰۲۰ میلادی مرگبار‌ترین زمان برای خبرنگاران در افغانستان بود و در این مدت پنج خبرنگار جان باختند.
رییس کمیتۀ دفاع از خبرنگاران افغانستان گفته است که بنابر تهدیدها، شماری از خبرنگاران به بیماری‌های روانی مبتلا شده‌اند و حدود ۱۰ تن از آنان افغانستان را ترک کرده‌اند.

حکومت افغانستان بار‌ها از پیگیری قضیه‌های قتل خبرنگاران و فعالان مدنی سخن گفته است.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا