فرهنگ

معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ با رئیس بخش آسیا اقیانوسیه میراث جهانی درخصوص منار جام دیدار و صحبت کرد

کابل باختر 13 جوزا
سید مصدق خلیلی که به غرض اشتراک درسیمینار بین المللی میراث های باستانی  به فرانسه سفر کرده بود، درپهلوی سخنرانی روی اهمیت  میراث های باستانی  افغانستان ونیاز حفاظت از آنها ، دیروز با جینگ فینگ، رئیس بخش آسیا واوقیانوسیه سازمان بین المللی میراث جهانی  دیدار کرد.
به  گزارش آژانس باختر، هدف این ملاقات بررسی وضعیت منار جام بود که یکی از ساحات باستانی  وتاریخی  میراث جهانی افغانستان است تشکیل میدهد .
دراین دیدار خلیلی ضمن توضیح وضعیت نگران کننده این میراث ارزشمند فرهنگی خاطر نشان  ساخت  که دراثر سیلاب  های اخیر درولایت غور دیواراستنادی این منار که درمسیر  دریای جام واقع شده است کاملأ تخریب  گردیده که این پیش آمد ناگوار منار تاریخی جام را به خطر  مواجه ساخته است.
وی اضافه کرد که درعین  حال ازاثر  ریزش باران های زیاد ودیگر عوامل جوی، تزیینات معماری  وخطی این منار درحال  فروریختن است وبه فرسایش  تدریجی مواجه شده که اگر در  کوتاه مدت جلواین  فرسایش  گرفته نشود دیری نخواهد پایید که دیگر تزییناتی دراین منار باقی نمی ماند و این امر تاثیر  مستقیم  روی کاهش  ارزش  هنری  ومعماری  این بنا دارد.
خلیلی ضمن آنکه تصاویر  وگزارش مفصل  این رویداد  را به رئیس  بخش آسیا واو قیانوسیه سازمان میراث  جهانی  تقدیم کرد، ازوی  خواست تابرای  رسیده گی  به منار وساحه باستانی جام، وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان  را همکاری کند.
جینگ فینگ وعده همکاری  به خاطر رسیده گی  به منارجام سپرده  خاطر نشان ساخت که با کشور های کمک کننده از جمله جاپان ، کوریا وایتالیا به زوترین فرصت تماس میشود تا بخشی  ازکمک هایشان به میراث جهانی  را به منار جام اختصاص دهند .
موصوف اضافه کرد که قبلأ پروپوزلی را درزمینه تحکیم بدنه منار  به جلسه عمومی سازمان میراث جهانی ارایه کرده است که ضمیمه آن با تذکر وضعیت نگران کننده منار جام ونیاز  به اقدام  عاجل وجدی موضوع دیوار  های استنادی  رانیزبه مجلس  عمومی وبورد اجرایی  ارایه خواهد کرد.
درین دیدار  همچنان  پیرامون وضعیت ساحات میراث جهانی  درافغانستان وچگونگی ثبت تعداد دیگر از ساحات تاریخی  وباستانی افغانستان در فهرست  میراث جهانی  صحبت شد که مسوولین میراث جهانی از آن استقبال  نموده گفتند  با توجه به امکانات این اداره بهترین زمان برای  ارایه این میراث ها جهت ثبت در فهرست میراث  های جهانی  است و در زمینه وعده  هر نوع همکاری  را سپرد وفینگ وعده سپرد که در آینده نزدیک  دونفر متخصص را میفرستد تا در جهت تهیه   دوسیه های ثبت وزارت اطلاعات وفرهنگ را کمک  نموده  وهمزمان برنامه های آموزشی را برای مسوولین مربوطه این وزارت در زمینه چگونگی تهیه وترتیب دوسیه های ثبت اثار  در فهرست میراث جهانی نیز دایر کند .
دراخیر معین امور فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ ازمسوولین میراث جهانی تقاضا کرد تا بحث روی منار جام را در آجندای مجلس عمومی سازمان میراث جهانی  که قرار است به تاریخ 15 تا 24 جون در دوحه پایتخت قطر برگزار  شود شامل  سازند و فینگ وعده سپرد تمام تلاشش را برای شامل نمودن بحث منار جام در  آجندای این مجلس خواهد کرد تا باشد که یکبار دیگر منارجام درمحراق  توجه قرار  گیرد.
قابل  ذکر است که دراین زمینه به اساس پیشنهاد معین فرهنگی  وزارت اطلاعات وفرهنگ نامه رسمی از جانب  نمایندگی  دایمی افغانستان  در سازمان یونسکو به اعضای بورد میراث جهانی  ودیگر  ادارات مرتبط نیز سپرده شد.
دراین ملاقات طرزی سکرتر اول  نماینده گی دایمی افغانستان در یونسکو و مسوول میراث های جهانی  افغانستان  درکمیته میراث جهانی نیز حضور داشتند . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا