سیاستاخبارTOP

افغانستان ازاعلامیهٔ شرکای بین‌المللی درپیوند به ” موارد کلیدی برای حمایت‌ پایدار بین‌المللی از روند صلح و توسعه درافغانستان” استقبال کرد

کابل / 28 عقرب / باختر

دولت جمهوری اسلامی افغانستان از موضعگیری شرکای عمدهٔ بین‌المللی‌اش مبنی بر مطرح‌ کردن 10 مورد عمده به‌عنوان شرایط ادامهٔ کمک‌های پایدار بین‌المللی برای روند صلح و توسعهٔ افغانستان استقبال می‌کند.

 کابینۀ جمهوری اسلامی افغانستان بعد ازمطالعه دقیق این شرایط موارد متذکره را برای رسیدن به صلح پایدارمفید دانسته همسو با اهداف و اولویت های مردم و دولت افغانستان ارزیابی کرد.

این ده مورد، مشتمل برمسایل مهم و حیاتی اند؛ از جمله: حفظ و تقویت دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نزده سال گذشته؛  استقرار آتش‌بس فراگیر؛  تعهد دوامدار به دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر؛  تعهد به مذاکرات صلح و تطبیق مفاد آن؛ مبارزهٔ معنا دار وعینی با فساد؛ احترام به تعهدات بین‌المللی و نهادهای دولتی افغانستان؛  پیروی از اهداف توسعهٔ پایدار ملل متحد؛ جلوگیری ازاستفادهٔ تروریستان ازخاک افغانستان علیه سایر ملل؛  ادامهٔ چارچوب پاسخگویی متقابل میان دولت افغانستان وجامعهٔ جهانی و تسهیل فعالیت‌های توسعه‌ یی وبشردوستانه به‌شمول رفع موانع و مالیات غیرقانونی از راه فعالیت‌ های کمک ‌رسانی.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان با اعتقاد راسخی که به صلح، امنیت و رفاه همگانی دارد، تحقق و تطبیق موارد نامبرده را برای موفقیت مذاکرات و رسیدن به صلح پایدار وعادلانه و همچنان پیشرفت دموکراتیک افغانستان به عنوان یک عضو مسؤول و فعال جامعهٔ جهانی ضروری می‌داند.

 افزون براین، برآورده ‌شدن این موارد زمینه‌ ساز بازسازی، امنیت و رفاه اقتصادی است، دربهبود شرایط زند‌گی دشوار هموطنان بی‌بضاعت ما نقش مهم و اساسی دارد.

 از این‌رو، دولت جمهوری اسلامی افغانستان خودرا متعهد و مکلف به تحقق و برآوردن موارد عنوان‌شده از جانب جامعهٔ جهانی دانسته، این تعهد و مکلفیت‌اش را در کنفرانس افغانستان در ژنیف یک‌بار دیگر تجدید خواهد کرد.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان بادرنظرداشت شرایط حساس و فرصت تاریخی موجود برای رسیدن به صلح پایدار، بر طالبان صدا می‌زند که دعوت مردم افغانستان و جامعهٔ جهانی را برای مصالحه و مفاهمه بپذیرند و به داعیهٔ ختم جنگ لبیک بگویند.

در حالی که جهان و ملت افغانستان با پدیدهٔ شوم کوید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و از رکود اقتصادی رنج می‌برند، رسیدگی به متضرران این مصیبت و پرداختن به شرایط ناگوار اقتصادی ایجاب می‌کند که آتش‌بس فوری هرچه زودتر تأمین شده و روند صلح به موفقیت بیانجامد.

 از جامعهٔ جهانی سپاسگزاریم که با این خواست برحق مردم و دولت افغانستان همصدا و همگام اند.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا