تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روز نامه های غیر حکومتی در پایتخت شنبه 8 میزان

 

کابل باختر/ 8/ میزان

شماری از روزنامه های غیر حکومتی که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف درکشور پرداخته ضمناً اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های کشور و جهان نیز داشته اند.

روزنامهء راه نجات دربرگ نخست با نشر مطلب تحت عنوان حملات راکتی پاکستانی به ننگرهار شروع شد نگاشته است.

برخی از نماینده های مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گویند ، اگر حکومت افغانستان جلوحملات راکتی پاکستان براین ولایت را نگیرد مردم مجبور خواهند شد برای دفاع از خود دست به قیام بزنند .

پس از آن که حکومت افغانستان ازادامه حملات راکتی پاکستان برمناطق سرحدی کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد ، حملات راکتی برعلاوه ولایت کنر برمناطق سرحدی ولایت ننگرهار نیز گسترش یافت .

روزنامه آرمان ملی درصفحه اول خود مطلب زیر عنوان طالبانی مسوول کشتار بیش از نود در صد غیر نظامی اند نوشته است .

مسوولان قوت های ایساف درافغانستان می گویند که نسبت به سال گذشته در رقم تلفاتی که در اثر عملیات های این قوت ها رخ داده کاهش قابل ملاحظه یی به وجود آمده است.

این درحالیست که نود درصد تلفات غیر نظامی در سال جاری به شورشیان نسبت داده شده است  مقامات قوت های ایساف در افغانستان میگویند ، درنتیجه تلاش هایی که ازسوی این قوت ها برای کاهش تلفات ملکی صورت گرفته ، در سال جاری دررقم تلفات غیرنظامی که به این نیروها نسبت داده میشود پنجاه و دو درصد کاهش آمده است .

 روزنامه وحدت در صفحه اول خود تحت عنوان نحوه فعالیت برخی از موسسات تحصیلات عالی رضایت بخش نیست نوشته است . وزارت تحصیلات عالی افغانستان از نحوه فعالیت برخی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی درکشور انتقاد کرده است ، طی یک دهه گذشته با تغيیر نظام اقتصادی افغانستان به بازار آزاد ده ها موسسه تحصیلات عالی خصوصی درافغانستان جواز فعالیت دریافت کرده اند.

اما مقام های وزارت تحصیلات عالی که یگانه مرجع نظارت ازفعالیت این موسسات میباشد از نحوه فعالیت شان راضی نیست وزیر تحصیلات عالی میگوید که در حال حاضر یک تعداد ازموسسات تحصیلات عالی خصوصی در سطح یک کورس فعالیت میکند.

 همچنان روزنامه ماندگار درصفحه اول خود مطالب زیر عنوان قدرت سیاسی حمله به زیر ساخت های تولید مواد مخدر را داریم نگاشته است.

امنیت افغانستان ( ایساف ) در مبارزه با تولید مواد مخدر دراین کشور کافی نیست .

ویکتور ایوانف دررویداد باروسای آژانس های مبارزه با مواد مخدر تاجکستان ، روسیه ، افغانستان و پاکستان افزود نیروهای بین المللی تحت فرماندهی ناتو از یازده سال پیش وارد افغانستان شدند و مسولیت کامل امنیت این کشور را برعهده گرفتند ، اما باید به خاطر داشت مواد مخدر نیز بخش جدایی ناپذیری ازمسایل امنیتی محسوب میشود.

 روزنامه سروش ملت در برگ تحت عنوان سیما سمر برنده جایزه نوبل الترناتیف " شد نگاشته است داکتر سیماسمر ، مبارزه حقوق زنان و رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر جایزه نوبل الترناتیف را به خاطر استقامت و فداکاری اش درراه تامین حقوق بشر به دست می آورد او پیش از این چند بار نامزد جایزه صلح نوبل بوده است .

 بنیاد جایزه نوبل الترناتیف ، که در استهکلم مستقر است روز پنجشنبه شش میزان برنده گان این جایزه را اعلام کرد . هیئت داوران گفت که جایزه نوبل الترناتیف به خانم سمر به خاطر استقامت و فداکاری دلیرانه اش برای حقوق بشر ، به خصوص حقوق زنان دریکی از خطرناکترین و پیچیده ترین مناطق جهان تعلق گرفته است.

 روزنامه هشت صبح درصفحه اول خود مطالب زیرعنوان عملیات های مشترک ازسرگرفته میشود نوشته است نیروهای تحت رهبری ناتو درافغانستان عملیات مشترک با نیروهای داخلی را از سرگرفته اند ، عملیات مشترک این نیروها پس از افزایش حملات داخلی برسربازان بین المللی محدود شده بود.

 هفته گذشته مقام های نیروهای بین المللی کمک به امنیت درافغانستان ( ایساف) اعلام کردند که به دلیل افزایش حملات به اصطلاح سبز برآبی که دران اعضای نیروهای امنیتی افغان برهمکاری بین المللی خود شلیک میکنند عملیات مشترک را محدود کرده اند.

 وزیر دفاع امریکا روز پنجشنبه شش میزان دریک نشست خبری گفت ، حالا میتوانیم به شما گزارش دهم که بسیاری واحد های ایساف در همه سطوح به عملیات مشترک عادی خود بازگشته اند.

هفته نامه رشد درصفحه اول خود تحت عنوان کارگران تنظیف از شهروندان کابل چه می خواهند نوشته است.

از چند سال بدینسو شهرداری کابل برای جمع آوری کثافات شهر درهر ناحیه کثافت دانی های را گذاشته است ، اما دیده میشود این کثافت دانی ها کافی نبوده و آشغالی ها درچهاراطراف کثافت دانی ها پراگنده شده و مشکلات و امراض مختلفی را به بار می آورد .

ریاست تنظیف شهر داري با آنکه برای جمع آوری کثافات از سطح شهر کارگرانی را گماشته است اما نبود امکانات کافی ، افزایش روز افزون نفوس درکابل.

فرهنگ پائین شهر نشینی و عدم همکاری شهروندان درتنظیف شهر کابل از عمده دلایلی هستندکه این ریاست درپاکی و تميزی شهر کابل موفق نباشد.

به همین ترتیب روز نامه های دیگر نیز او موضوعات روز به بحث پرداخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا