اقتصاد

نگرانی‌ها از قطع درختان و قاچاق آن به خارج از کشور

اسعد آباد باختر 30 دلو
شماری از باشنده‌های کنر از قطع جنگلها و انتقال آن به پاکستان ابرازنگرانی میکنند. آنان میگویند که اگر جلو قاچاق چوب از این ولایت گرفته نشود، جنگلهای ولایت کنر نابود خواهند شد.
آنان از اداره محلی کنر و حکومت مرکزی خواستار رسید گی به این مشکل شدند.
گفتنی است، بیشتر جنگلها در ولسوالی‌های اسمار دره، پیچ دره، نورگل و کرنگل دره این ولایت وجود دارد که در سال‌های اخیر، بخش‌های آن به دلیل قطع درختان، رو به نابودی است.
در همین حال وحید الله کلیمزی، والی کنر می‌گوید که قرار است بیش از ۶۰ هزار اصله نهال در کمتر از یک هزار جریب زمین در این ولایت غرس شود که برای پربار شدن و توسعه‌ جنگلهای این ولایت می‌افزاید.
والی کنر افزود، با آنکه اداره محلی کنر توانسته در برخی از نقاط این ولایت از قطع جنگلها و قاچاق چوب به بیرون از کشور جلوگیری کند؛ اما هنوز هم به دلایل امنیتی چوب از این ولایت قاچاق میشود.
نگرانی‌ها از قطع درختان و قاچاق غیر قانونی چوب در ولایت کنر از چند ماه بدینسو است که بر نگرانی‌های باشندگان این ولایت افزوده است و این نگرانی‌ها با گذشت هر روز جدی‌تر می‌شود.
فیض الله یکتن ازباشند گان ولایت کنر به خبرنگار آژانس باختر گفت: تمام باشندگان ولایت کنر از قطع جنگلها و انتقال غیر قانونی آن به پاکستان نگران اند.
وی افزود، نبود امنیت مانع اجرای قانون تنظیم امور جنگل¬ها در این ولایت¬ شده و این فرصت را برای قاچاق درختان مساعد ساخته است.
فیض الله خاطر نشان ساخت که اگر جلو انتقال چوب از این ولایت به بیرون از کشور گرفته نشود، به زودی جنگلهای کنر نابود خواهد شد.
نابودی جنگل‌ها که ازداشته های ارزشمند محیط ‌زیست‌‌ است، باعث گرم شدن زمین، انقراض گونه‌های پرندگان، حیوانات و در نهایت بحران محیط‌ زیستی را سبب می‌شود.
دانشمندان محیط‌ زیست، جنگل‌ را فلتر طبیعت می‌خوانند و براساس پژوهش‌ها هر هکتار جنگل، قادر به تولید اکسیجن مورد نیاز حدود ده نفر در طول سال است.
درهمین حال شماری از فعالان مدنی در کنر با نگرانی از این موضوع میگویند، اگر حکومت جلو قاچاق چوب از کنر را نگیرد، درختان این ولایت به زودی از بین خواهد رفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا