اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۱۴ ثور٬ باختر
امارت اسلامی افغانستان٬ از کار رسالتمندانه رسانه ها که توام با گرایش های ملی و قانونی باشد٬ حمایت میکند.
مبصرآژانس باختر مینگارد، سوم ماه می برابر است با روز جهانی آزادی مطبوعات٬ امارت اسلامی افغانستان در گرامیداشت از این روز بار دیگر گفته است « متعهد به حمایت آزادی بیان و کار آزاد رسانه ها در کشور است و در چوکات قوانین از رسانه حمایت میشود».
این گفته ها عکس گفته های نهادهای بین المللی حمایت از خبرنگاران اند٬ این نهاد ها با دلایل و دیدگاه که خود دارند از شیوه برخورد امارت اسلامی با رسانه‌های مستقل ابراز نگرانی کرده‌اند٬ گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود که به مناسبت سوم می روز جهانی مطبوعات منتشر کرده است٬ مدعی شده است که امارت اسلامی برخورد سرکوب گرانه با رسانه ها داشته است٬ در مدت زمان که امارت اسلامی بار دیگر٬ زمام امور کشور را بدست گرفته است٬ شماری زیادی از رسانه ها تعطیل شده اند و شماری زیادی از کارکنان رسانه ها کار خود را از دست داده اند.
این نهاد در گزارشی گفته است« در جریان هشت ماه گذشته ۸۴ درصد زنان خبرنگار و ۵۲ درصد خبرنگار مرد کار خود را از دست داده‌اند».
سازمان گزارشگران بدون مرز همچنان مدعی شده است« بعد از ایجاد دو باره امارت اسلامی٬ خبرنگاران را در سردرگمی قرار داد و از آن زمان به بعد شماری از نهادهای گروه طالبان مانند وزارت اطلاعات و فرهنگ، استخبارات،‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر و مرکز رسانه‌ها پیوسته به خبرنگاران و رسانه‌ها اخطار داده‌اند.»
این نهاد اضافه داشته است « فروپاشی اقتصادی در افغانستان، باعث تضعیف بیشتر رسانه ‌ها شده است و خبرنگاران از این وضعیت متأثر شده‌اند».
همچنان شماری دیگری از نهاد های بین المللی با تعبیر و تفسیر که خود از چگونگی فعالیت رسانه ها در افغانستان داشته اند به بررسی وضعیت کاری رسانه ها در افغانستان پرداخته اند و چیزی های گفته اند که غیر منصفانه و نا عادلانه بوده است و بیشتر بر فرضیه ها و معلومات نا درست استوار بوده است.
امارت اسلامی این مسئله را که رسانه ها در روشنگری جامعه و اطلاع رسانی به مردم نقش فعال دارند می پذیرد ودر کنار آن که مانع کار رسالتمندانه آنها نشده است٬ امکانات لازم را در اختیار آنها قرار داده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است «امارت اسلامی از فعالیت رسانه ها حمایت می کند و رسانه ها در چوکات قوانین می توانند نشرات آزاد داشته باشند».
این که شماری از رسانه ها در طول هشت ماه گذشته از فعالیت باز مانده اند٬ دلایل واضح و مشخص داشته اند.
اول این که بسیاری از کارکنان رسانه ها در طول هشت ماه گذشته به جای آن که به فکر توسعه کارشان باشند و رسالت شان را انجام دهند٬ به فکر ‹کیس سازی› از نام خبرنگار و کارمند رسانه ها بوده اند و وعده های شماری از کشورها در پذیرش کارکنان رسانه ها و فعالان مدنی به این روند تحرک بیشتر بخشیده است.
مسئله دیگر٬ تعطیل شماری از رسانه به دلیل کمبود امکانات مالی بوده است٬ این مشکل به امارت اسلامی بر نمیگردد٬ بل یک مسئله را وضاحت می بخشد که شماری از رسانه ها مستقل نبودند٬ بل حمایت کنندگان داشته اند و حالا که این حمایت کنندگان نیستند٬ کار شماری از رسانه ها هم تعطیل شده است.
ذبیح الله مجاهد در این خصوص بیان صریح داشته است او گفته است« … رسانه‌های که پس از خروج نیروهای امریکایی فعالیت‌شان متوقف شده، علت آن امارت اسلامی نه؛ بلکه از دست‌دادن تمویل‌کنند‌گان است… که از طرف سفارت خانه ها و قوت های خارجی حمایت می شدند».
سخنگوی امارت اسلامی، در پیام خود به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات تاکید داشته است که رسانه‌های کشور در چارچوب قوانین فعالیت و نشرات آزادانه دارند و امارت اسلامی از آنان پشتی‌بانی می‌کند و تا حد ممکن در زمینۀ رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها با آنها همکاری می‌کند.
حرف دیگر که شماری از رسانه ها را ازدید مردم انداخته است٬ نشرات جانبدارانه برنامه ریزی شده آنها است که بیشتر عامل ترویج فرهنگ بیگانه و تقابل قومی و اجتماعی بوده اند٬ با روی کار آمدن امارت اسلامی٬ این گونه رسانه ها دیگر بازاری ندارند٬ این مشکل هم زاده رویکرد خود شان است نه برخورد امارت اسلامی.
مهم این است که در حال حاضر هیچ خبرنگاری در کشور زندانی نیست و اگر مشکل هم در میان بوده است تلاش شده است با افهام و تفهیم حل شود چنان که ذبیح الله مجاهد در این خصوص گفته است « گاهی دعوت خبرنگاران به بعضی از اداره‌ها به‌دلیل افهام و تفهیم است و منظور آن زندانی‌شدن یا شکنجه نیست».
پس ایراد های ناسالم به آدرس امارت اسلامی در خصوص سرکوب آزادی بیان یک حرکت پلان شده و کین توزانه است که واقعیت ندارد٬ تقصیر امارت همین است که رسانه ها را به کار قانونمند فرا می خواند. آنانی که از آزادی بیان و رشد رسانه در کشور حرف میزنند و گاهی هم ایراد های می گیرند به یاد داشته باشند که اولین مولفه برای ایجاد فضای آزاد کار رسانه در کشور رعایت قانون و تمکین به قانون است اگر چنین باشد حرف و مشکلی پدید نمی آید.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا