تبصره و مرور بر مطبوعات

انکشافات تازه در روند صلح همگام با خوشبینی ها و نگرانی ها

کابل باختر/6/ سرطان:
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان تاکید دارد که پذیرفتن صلح، پیروی از احکام الهی، ارج گذاشتن به خواست مردم و ترجیع منافع ملی است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: ریئس جمهوری اسلامی افغانستان روزگذشته در نشست مشترک رهبری شورای سراسری علمای افغانستان شرکت نمود و ضمن سخنرانی برموضع صلح طلبانه دولت افغانستان تاکید کرد و همچنان متعهد گردید که از انکشافات در روند صلح مردم را آگاه خواهد ساخت و این روند در مشوره با علما و مردم پیش خواهد رفت.
وی یاد آور شد که به اراده، خواست و نظر علمای دینی ارج میگذارد به صدای شان لبیک گفته و به رهنمود های علمای دینی عمل خواهد کرد.
محمد اشرف غنی بیان داشت که مشوره در دولت افغانستان یک اصل است و اجماع برای صلح در نبض عام مردم نهفته است.
این گفته ها در حالی بیان می شود که افغانستان انکشافات تازه را شاهد است و امید ها برای آغاز گفتگوهای صلح و ایجاد یک اجماع ملی و بین المللی روی اوضاع و قضیه افغانستان بیشتر شده است.
دولت افغانستان غرض رسیدن به چنین یک اجماع و کوتاه ساختن راه رسیدن به صلح و ثبات در کشور٬ موضع و رویکرد متنوع را روی دست گرفته و درحالات با انعطاف عمل کرده است
اعلام آتش بس یک جانبه، آزاد سازی شماری از زندانیان طالب، اجازه دادن برای طالبان غرض ورود به شهرها و کارهای دیگر. جز برنامه های انعطاف پذیر بوده است که دولت افغانستان غرض کوتاه ساختن راه رسیدن آن را عملی ساخت.
این حرکات و اقدامات موضع و نیت دولت و مردم افغانستان را برای رسیدن به صلح متبارز ساخت و ثابت کرد که دولت افغانستان صلح را شعار نمیدهد بل نسبت به آن معتقد است و عمل میکند.
دولت در این راستا میکوشد تا بیشتر دیدگاه، نظر و مشوره علمای دینی را با خود داشته باشد و روند مشوره با علمای دینی را همچنان ادامه میدهد و به اساس فتوای علمای دینی در ماه رمضان بود که رئیس جمهور غنی دستور آتش بس یک جانبه را داد.
دولتمردان افغان معتقد به این اند که پذیرفتن صلح، پیروی از احکام الهی، ارج گذاشتن به خواست مردم و ترجیح منافع ملی است.
در قرآن مجید که رهنما بشریت و قانون زندگی انسانی است آیات زیادی مبنی بر صلح و آشتی وجود دارد در حالیکه گروه های مسلح مخالف تنها شریعت و ارشادات دینی را شعار میدهند و برای تطبیق آیات و احکام قرآنی که صلح را خیر گفته کمتر گام برداشته شده اند
با وجود ناهنجاری های زیادی که در صحنه سیاسی، اقتصادی و امنیتی در افغانستان وجود دارد نشانه های وجود دارد که با تلاش های دولت افغانستان راه رسیدن به صلح در کشور کوتاهتر می شود.
دولت افغانستان در صدد است تا از هر گزینه برای اعاده ثبات در کشور کارگیرد
شماری از منتقدان دولت، فعالان مدنی و شماری از شهروندان روند گفتگو های صلح را با نگرانی تعقیب میکنند انها میگویند  که در این تلاش ها چگونگی حفظ دستآوردهای هفده سال گذشته مبهم است،مذاکرات با مخالفان مسلح شفاف نیست، مردم و سیاسیون از آن آگاه نیستند
مگر رئیس جمهور از مردم میخواهد که آنها هرنوع تشویش و نگرانی شان ویا طرح شان را غرض بهبود و اصلاح امور با شورای عالی صلح و ریاست جمهوری شریک سازند، همچنان او تاکید دارد که صلح در تاریکی نمی آید یعنی هیچ حرکت و برنامه دولت گنگ نخواهد بود، بل با شفافیت و با در نظر داشت منافع ملی دنبال خواهد شد و راه مشوره با نخبه گان، علما و اقشار مردم قطع نمیگردد.#عبدالخالق صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا