اخبارجهان

ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد

تهران/وی او ای/ 22ثور/ باختر

روند ثبت نام داوطلبان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ماه جون در ایران دیروز آغاز شد.

در حالی که امریکا برای احیای دوبارۀ توافق هسته‌یی ایران چراغ سبز نشان داده است، اکثر آگاهان به این باورند که سیاستمداران تندرو در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران پیشتاز خواهند بود.

در میان کسانی که تاکنون داوطلب نامزدی ریاست جمهوری ایران شده اند، چهره‌های تندرو سیاسی که خواستار گسترش برنامۀ هسته‌یی ایران و مقابله با جهان اند، نامزدان اعتدال‌گرا که معطوف به وضعیت جاری اند و اصلاح‌طلبان دیده می‌شوند.

کسانی که خواستار تغییر بنیادی اند، حتا از نامزد شدن در انتخابات از سوی شورای نگهبان منع شده اند. شورای ۱۲ عضو نگهبان که زیر نظارت آیت‌الله خامنه‌یی فعالیت دارد، فهرست نامزدان ریاست جمهوری را منظور می‌کند.

در نخستن روز ثبت نام داوطلبان سه نظامی – سعید محمد و حسین دهقان جنرالان سپاه پاسداران و محمدحسین نامی جنرال اردو – به وزارت داخلۀ ایران مراجعه کردند و رسماً خواستار نامزدی در ۱۳مین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری شدند.

محسن رضایی، یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، رستم قاسمی وزیر پیشین نفت ایران و محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ایران از دیگر نامزدان احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ ایران پنداشته می‌شوند.

همچنین نسل جدید از رهبران جوان سپاه پاسداران نیز در میان داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران به چشم می‌خورد، مثل سعید محمد، ۵۳ ساله، که زمانی ریاست فرماندهی نیروی خاتم الانبیا را در سپاه به عهده داشت.

حسن روحانی، رییس جمهور کنونی ایران به دلیل تکمیل کردن هر دو دورۀ قانونی تصدی ریاست جمهوری نمی‌تواند در این انتخابات رقابت کند.

ابراهیم رییسی، که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ ایران در برابر روحانی شکست خورد و علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی ایران از دیگر نامزدان احتمالی انتخابات ایران اند.

تاکنون نامزد مطرحی از میان اصلاح‌گرایان ایران عرض اندام نکرده است. برخی‌ها از محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ کنونی آن کشور به عنوان نامزد اصلاح طلب نام برده اند.

روند ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تا چهار روز دیگر و حتا در روزهای پنجشنبه و جمعه که به خاطر عید رمضان در ایران تعطیل است، نیز ادامه خواهد داشت. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا