آموزش

کنفرانس علمی ایجاد اداره عامه سالم در افغانستان در پوهنتون کابل دایرشد

کابل باختر 10 اسد
به اشتراک احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات  و حکومتداری خوب امروز کنفرانس علمی ایجاد اداره عامه سالم در افغانستان  در پوهنتون کابل دایر شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله به آژانس باختر، در این کنفرانس که از سوی وزارت تحصیلات عالی و کمک مالی موسسه  GIZ آلمان دایر گردید  پوهنوال دوکتور فریده مومند وزیر تحصیلات عالی، دوکتور احمد مشاهد رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری ، و تعدادی از استادان و محصلان پوهنتون کابل شرکت کرده بودند.
وزیر تحصیلات عالی در بیانیه افتتاحیه این کنفرانس گفت که ریشه حکومت داری در افغانستان به ایجاد حکومت واحد و مرکزی توسط احمد شاه بابا میرسد. وی گفت که قوانین در جوامع برای ایجاد سهولت و محافظت حقوق اتباع کشور ها ساخته شده و با در نظر داشت سطح و طرز زنده گی، مذاهب، رسوم ، تکنالوژی و مقتضیات عصر وقتاً فوقتاً تغییر داده می شود، ولی متاسفانه در افغانستان همان مقررات و لوایح سابقه نافذ بوده و جنگهای چند دهه اخیر باعث مشکلات عدیده ای در این راستا گردیده است.
موصوف روی دسترسی به تکنالوژی معلوماتی و استفاده موثر از آن ، ایجاد یک سیستم متضمن شفافیت و حساب دهی بخصوص ایجادیک نظام سالم و شفاف در عرصه تحصیلات عالی تاکید کرده استفاده از تجارب کشور های خارج را در زمینه موثر خواند.
بعدا احمد ضیا مسعود نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب از وزارت تحصیلات عالی بخاطر تدویر این کنفرانس تمجید کرده تلاش در راستای ایجاد یک اداره سالم را از نیازمندی های مبرم جامعه افغانی خواند.
مسعود افزود که ایجاد حکومت داری خوب و اداره سالم به این معناست که نیازمندی های مردم مرفوع گردد، ثروت ملی به نفع کشور استفاده شود، حکومت در برابر مردم پاسخده بوده و کشور را بسوی ترقی و انکشاف سوق دهد.
نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب علاوه کرد که باید میان کار های سیاسی و اداری تفکیک صورت گرفته و یک سیستم انحطاف پذیر و مردم سالار به وجود آید . موصوف از تلاش های دولت برای ایجاد یک اداره سالم و حکومت داری خوب در کشور سخن گفته اظهار امید واری کرد تا بر مشکلات کنونی جامعه افغانی فایق بیاید و آینده درخشانی  برای مردمان این کشور رقم زده شود.
همچنان داکتر احمد مشاهد، رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری نیز در صحبتی تدویر کنفرانس متذکره را غرض شناخت چالش ها و تهدید ها و راه های حل آن در راستای ایجاد حکومت داری خوب موثر خواند.
داکتر مشاهد قوانین خوب، سیستم ناب،منسوبان توانا و اراده برای تغییر را از موارد لازمی برای ایجاد حکومت داری خوب خواند بر تلاش های هماهنگ برای رسیدن به این هدف تاکید کرد.
در این کنفرانس استادان و متخصصان اشتراک کننده نیز مقالات علمی شان را در رابطه به موضوع ارائه کرده  بحث و تبادل نظر و پرسش و پاسخ روی موضوعات مطرح شده صورت گرفت .
این کنفرانس فردا نیز ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا