آموزش

داکتر بلخی: ده ملیون نفوس کشور بی سواد اند

کابل باختر16 سنبله
سرپرست وزارت معارف خواستار تجدید پیمان برای مبارزه با بی سوادی درکشور شد.
داکتر محمد میرویس بلخی، که درمراسم تجلیل از روز بین‌المللی سواد صحبت می کرد گفت: بیشتر رقم بی سوادان را درکشورداریم وبهتر است که به جای تجلیل از روز بین المللی سواد تجدید پیمان برای محو بی سوادی کنیم.
به گزارش آژانس باختر، درمحفلی که به همین مناسبت روز پنجشنبه درکابل برگزارشد،  سرپرست وزارت معارف صحبت کرد و گفت: "  ما در حالی از روز جهانی سواد تجلیل می‌ کنیم که متأسفانه بیش ‌ترین ارقام بی سواد را درکشورداریم که بهتراست به جای تجلیل، از واژه تجدید، کار گرفته شود و برای مبارزه با بی ‌سوادی وامحای آن در سراسرافغانستان تجدید مبارزه کنیم " .
داکتربلخی افزود: " که طبق مطالعات موسسه یونسکو میزان سواد به 42 درصد رسیده است و همچنان 10 میلیون نفوس کشور بی سواد اند و ما انقلاب سوادآموزی را آغاز کرده ایم که پیامد های چشم گیری داشته است، اما نیاز داریم که همه ما مسوولیت های خود را برای باسواد کردن 10 میلیون شهروند جوان و بزرگسال ادا کنیم، زیرا بدون باسواد کردن آنان توسعه واقعی در سطح ملی ناممکن است ".
سرپرست وزارت معارف فقر، تنبلی روانی، عدم هماهنگی میان رشد جمعیت و فراهم‌آوری سهولت‌های خدماتی آموزشی و پرورشی برای کودکان و ترک تعلیم در مکاتب را از عوامل بی‌سوادی در کشور دانست و گفت که اخیراً طرز‌العمل همکاری والدین با معارف نهایی شده است.
بعد معین سوادآموزی وزارت معارف از فعالیت‌های آن معینیت گزارش کاری ارائه کرد و پیرامون نقش و اهمیت سواد در انکشاف و توسعه کشور صحبت کرد  و افزود که در مدت ۱۰ سال اخیر حدود یک میلیون هموطن باسواد شده‌ اند.
به همین ترتیب سفیر جاپان، رییس همکاری های توسعه سویدن و مسوول آموزش وپرورش یونسکو درافغانستان، صحبت کردند واز تجارب کشورهای شان به خاطر فایق آمدن به معضله بی‌سوادی در افغانستان یادآوری کردند و ازادامه همکاری شان اطمینان داند.
عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان نیز حمایت قاطع شان را از برنامه‌های وزارت معارف و معینیت سوادآموزی اعلام کرداحمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا