تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی بر نشرات روزنامه های دولتی مورخ 9 میزان که درپایتخت به چاپ میرسند .

کابل باختر/9 /میزان
روزنامه های انیس ، هیواد و اصلاح درشماره های امروزی شان درکنار نشراخبار و گزارش های داغ روز به چاپ مطالب سیاسی ، اجتماعی ، امنیتی ، سپورتی نیز پرداخته اند.
سخن انیس زیرعنوان "پس از 35 سال مراسم فاتحه خوانی دربرگه نخست آن به چاپ رسیده و نویسنده آن نگاشته که تحولات سال های 1357-1358 خورشیدی درافغانستان از خونبار ترین و تکاندهنده ترین حوادث تاریخ معاصر این کشوراست زیرا دراین وقت رژیم سفاک کمونیستی درتبانی با شوروی سابق به منظور به کرسی نشاندن اهداف پلید استعماری شان از هیچ وسیله یی دریغ نورزیدند، تاتوانستند کشند ، بستند و سوختند.
دراین مدت هزاران انسان بیگناه راهی زندان های خطر ناک و آزاردهنده شدند و هزاران تن دیگر درگوشه و کنار کشور جوقه جوقه زنده و نیم جان به گورهای دسته جمعی مدفون گردیدند.
دربرگه دوم انیس مطلبی پیرامون مصاحبه حامدکرزی رییس جمهور کشور با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی و خبرگزاری سینهوای چین به چاپ رسیده که رییس جمهور درآن گفته است حضور امریکا و ناتو درافغانستان تنها زمانی میتواند مقدور باشد ، که مردم افغانستان به آن موافقت کنند.
هیواد روزنامه دیگر دولتی است که اکثر مطالب آن به زبان پشتو منتشر میشود وسرمقاله این روزنامه در برگه دوم آن زیر عنوان نشست سه جانبه افغانستان ، پاکستان و بریتانیا درلندن " به چاپ رسیده است و نویسنده آن روی موافقت و زیران خارجه سه کشور که در حاشیه شصت هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درنیویارک روی شرکت حامدکرزی ، نواز شریف و دیوید کامرون در چهارمین نشست سه جانبه درلندن صورت گرفت ، به تحلیل پرداخته است .
سایر مطالب این روز نامه این عناوین به چاپ  رسیده اند ، چرا افغانستان قانون رسانه ها نداشته باشد ، درروشنایی دست آورد های سفر حامدکرزی رییس جمهور به چین ، حملات راکتی نظامیان پاکستانی برمناطق شرقی افغانستان قابل قبول نیست ، امضای پیمان امنیتی مشروط به خیر افغانستان است .
سرمقاله اصلاح زیر عنوان " مجرمان به عدالت سپرده شونده به چاپ رسیده و نویسنده دراین مقاله نگاشته است که چندی پیش دولت هالند لیستی رادر اختیار رسانه ها قرارداد که بیانگر شهادت نزدیک به پنج هزار تن ازشهروندان کشور توسط سازمان اکسا مربوط به حکومت حزب دموکراتیک خلق افغانستان درسال های 1357-1358 بود به اساس این لسیت اتهاماتی که سبب شده تا این قربانیان به شکل وحشیانه ظالمانه و ددمنشانه به قتل برسند ، اخوانی ، خمینست ، اشرار ، مخالف دولت ، شعله یی ، ستمی و شرکت درفعالیت های ضد دولتی و …. بوده است.
این شهدا شامل افرادی از همه طبقات و اقشار جامعه از شهروندان عادی گرفته تاکارمندان پائین رتبه و عالی رتبه دولتی و تاچهره های مذهبی و …. میباشد.
درادامه مقاله به اعلام رییس جمهور مبنی بردو روز ماتم ملی درکشور به این مناسبت و نیز مراسم فاتحه خوانی در مساجد سراسر کشور و خواست مردم از مراجع عدلی و قضایی مبنی بر مجازات مرتکبین چنین جنایات بزرگ خاطرنشان گردیده است .
سایر مطالب اصلاح زیر این عناوین به چاپ رسیده است ، صفات وشرایط کاندیدای ریاست جمهوری ، پیمان امنیتی و امیدملت ، محصلان فارغ شده از بیکاری شاکی اند و آیا تلاش های افغانستان منجر به صلح خواهد شد.
ختم/ سید حبیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا