گزارش ها

اغواگری های پاکستان ، دوری امریکا از واقعیت ها در منطقه

کابل/ 29 جدی/ باختر
آگاهان سیاسی افغان مطرح می کنند که باید  دید امریکا  نسبت به افغانستان متکی به  واقعیت های جامعه افغانی و پیشرفت های منطقه یی باشد  نه سفارش دیگران.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: درحالی که  روند مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان وارد مرحله حساس شده است ، پاکستان که عقبه طالبان گفته  می شود  نیز  به تلاش هایش  افزوده است  و دستگاه دیپلماسی آن  کشور فعالتر از هر وقت دیگر است.
در حال حاضر وزیرخارجه پاکستان درامریکا  است٬ محور گفت و گو های این دیپلمات ارشد  پاکستانی  با مقام  های امریکایی قضیه افغانستان است .
قریشی درجریان دو یا سه روز اخیر گفته هایی  داشته است که درآن تلاش  شده است که موقف وموضع پاکستان در تحولات اخیر محکم تر و پر منفعت  ترباشد .
باری او گفت  که گویا پاکستان مسوولیت  های  خود درقبال افغانستان را ادا کرده است  باری از مجبوریت های پاکستان یاد کرد ویا هم  حرف  های کاذب در رابطه به طالبان داشته است وازتعهد این گروه برای کاهش  خشونت ها استقبال  کرده است .
ازدید مردم افغانستان وفعالان سیاسی  دراین کشور تلاش های قریشی  وحضور او درواشنگتن آنهم در زمانی که روند گفت وگو ها میان نمایندگان  امریکا و طالبان دردوحه گرمتر شده است  نمی تواند تصادفی  باشد .
بدون شک قریشی برای دریافت یک موقعیت  بهتر برای طالبان در واشنگتن  رایزنی  می کند  و می کوشد که طالبان را اثر گذار از گذشته  معرفی  کند  وبرای این گروه امتیاز طلبی  کند  و بالاتر  ازآن   نقش پاکستان را درکشاندن طالبان به میز مذاکره و هدایت آنان را تا رسیدن به یک توافق با امریکا  به رخ دولتمردان امریکا  بکشد.
او به همتای امریکایی خود گفته است که گویا همکاری وهمگرایی  میان  پاکستان وامریکا  درتامین صلح  درافغانستان حیاتی است  ونزدیکی دوکشور درروند صلح افغانستان ، فرصت بی  نظیر برای تامین صلح  دراین کشور  ایجاد کرده است .
از دید آگاهان سیاسی  افغان ، گفته  های قریشی  این پیام رامی رساند که  مسیرصلح  افغانستان از دهلیز پاکستان عبور می کند  واین  پاکستان است که می تواند طالبان را رام  کند واگر بخواهد٬  این گروه سرکش باقی  خواهد ماند .
آنچه مطرح است این است که پاکستان دروجود طالبان مصروف امتیاز گیری ها درافغانستان ومنطقه  است و می خواهد ازمسیراین گروه ٬به اهداف منطقه یی  خود که خیلی ها بلند پروازنه است  برسد .
پاکستان درصددتعریف نقش پر ماجرا منطقه یی خود در افغانستان است  وبه صراحت به امریکاییان می گوید که گویا نقش پاکستان درمعاملات افغانستان حیاتی است .
از دید آگاهان سیاسی  افغان ، مشکل دراین است  که امریکا بار دیگر ازسوی  پاکستان اغوا شده است  وهمانند سال های گذشته باردیگر قضایای افغانستان را از عینک پاکستانیان دنبال می کند  که نتیجه آن بازهم تقرب امریکا به گذشته  و سر گردانی  درمیدان  جنگ افغانستان خواهد  بود و دراین حالت است که پاکستان به اهداف خود خواهد رسید .
مردم افغانستان باردیگر به امریکا که بار اصلی هزینه جنگ جاری درافغانستان را به دوش  می کشد  مشوره می دهند که برنامه وعمل شان را مطابق به واقعیت های افغانستان عیار کنند.
واقعیت  ها درافغانستان این است  که طالبان ابزاری دردست  پاکستان است و پاکستان هم  به نوبه خود می کوشد تا در وجود طالبان به اهداف خود برسد  که برهم زدن نظم و ثبات درمنطقه بخشی  از این اهداف است .
از طرف دیگر همان گونه که امریکا و متحدان غربی آن به دلیل  تهدید های  امنیتی  ومنافع حیاتی  شان به افغانستان لشکر کشیدند ، کشورهای دیگر نیز اند که  درافغانستان منافع دارند  که دروجود طالبان این گونه  منافع نادیده گرفته  خواهد شد .
پس لازم است  که امریکا  باریکی ها و حساسیت های  مساله  افغانستان را مدنظر داشته  باشد ومبتنی برواقعیت ها عمل  کند. تحلیل سیاسی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا