گزارش ها

تشدید حمله های نیروهای افغان وبین المللی علیه گروه های هراس افگن // کارشناسان نظامی: تشدید حمله ها موضع دولت را درمیدان سیاست تقویت می کند

کابل /8  عقرب/  باختر
وزارت دفاع امریکا می گوید که حملات نیروهای خارجی بر مواضع گروه های هراس افگن در افغانستان  بیشتر از هروقت دیگر افزایش یافته است و این گروه ها متحمل تلفات بی پیشینه شده اند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: وزارت دفاع امریکا در تازه ترین گزارش خود گفته است نیرو های امریکایی و ناتودر جریان ماه سپتامبر سال جاری شدید ترین حمله های را در برابر گروه های هراس افگن در افغانستان انجام داد اند نیروهای امریکایی و متحدان آن در افغانستان در این مدت خداقل ۱۱۰۰ بار مواضع و مخفیگاه های گروه های هراس افگن را هدف قرار داده اند و تلفات سنگینی به هراس افگنان وارد شده است .
به گفته وزارت دفاع امریکاحد اوسط هر روز حدود چهل حمله هوایی  برمواضع و مخفیگاه های هراس افگنان انجام شده است.
در ماه اگست در مجموع ۸۱۰ حمله هوایی در افغانستان انجام شده است اما در ماه سپتامبر شما این گونه حمله ها به ۱۱۱۳ مورد رسیده است .
در این حمله ها مواضع و مخفیگاه های طالبان٬ داعش یا شاخه خراسان دولت اسلامی والقاعده هدف بوده است.
حمله های نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در حالی شدت پیدا می کند که در نیمه دوم ماه سنبله زمانی که یک انتحار کننده وابسته به گروه طالبان موتر یک نظامی امریکایی را در ششدرک کابل هدف قرار داد و او را با یازده شهروند ملکی افغانستان کشت٬ترامپ رییس جمهوری امریکا دستور لغو مذاکرات با طالبان را داد و بر سرکوبی طالبان تاکید کرد.
وزارت دفاع امریکا در حالی از افزایش بی پیشینه حمله ها بر مواضع گروه های هراس افگن در افغانستان خبر می دهد که وزارت دفاع افغانستان هم از تشدید حمله های علیه گروه های هراس افگن سخن می گوید.
این وزارت می گوید که در طول اضافه از دو ماه گذشته ٬ زمانی که برنامه های امنیتی برای رفع تهدید ها در برابرانتخابات ریاست جمهوری روی دست گرفته شد حمله ها علیه گروه هراس افگن تشدید یافته است وطالبان در کنار از دست دادن ساحات زیاد ولسوالی های که چند سال در اداره شان بود .
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در عملیات‌های زمینی، بیشتر نیروهای افغان نقش دارند اما در عملیات‌های هوایی، نیروهای بین‌المللی با آنان بیشتر همکاری می‌کنند.
سخنگوی وزارت دفاع می گوید(عملیات ما شدت گرفته و ساحات و اراضی که در تصرف دشمن بود، در نتیجه عملیات مشترک نیروهای دفاعی و امنیتی افغان با همکاری نیروهای خارجی در افغانستان، توانستیم ساحات زیادی را از تصرف آنان آزاد کنیم )
حرف ازتشدید حمله هاعلیه هراس افگنان در حالی به میان می آید که یوناما یا دقتر سیای ملل متحد از ازدیاد تلفات ملکی در جریان جمله های هراس افگنانه طالبان وعملیات های نیروهای افغان و بین المللی نگران است .
یوناما در یک گزارش تازه گفته است در سه ماه سال جاری (ماه‌های جولای، اگست و سپتمبر) ۴۳۱۳ افغان ملکی در جنگ کشته و زخمی شده اند. یوناما تأکید نمود که تلفات ملکی در سال جاری در مقایسه با همین مهلت در سال گذشته ۴۲ درصد افزایش را نشان می دهد و در گزارش دیگر گفته شده است از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۹ تا سی سپتمبر سال جاری، ۵۷۹ غیرنظامی در حملات هوایی کشته شده اند و ۳۰۶ تن دیگر هم زخم برداشته اند. این تعداد در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۲۸ در صد افزایش را نشان می‌دهد.
اما منایع دولتی طالبان و گروه های هراس افگن دیگر را متهم می کنند که از افراد ملکی سپر انسانی می سازند و از محلات مسکونی به عنوان مواضع و مخفیگاه استفاده می کنند و این باعث بروز تلفات ملکی می شود.
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان می‌گوید طالبان مسلح مرده‌های خود را با افراد ملکی همراه می‌کنند درحالی که نیروهای دولتی تمام اصول را برای مصونیت افراد ملکی مد نظر دارند
کارشناسان نظامی می گویند که  تشدید حمله ها علیه گروه های هرای افگن در افغانستان وضعیت جنگ را در افغانستان تغییر داده است و طالبان متحمل تلفات سنگین شده اند واین برای کوتاه آمدن طالبان از خواست های بلند شان در میز مذاکره و تقویت موضع دولت٬در روند سیاسی  موثر بوده می تواند .
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا