جامعه

مشکلات محیطی مردم ولسوال تاله و برفک

پلخمری / باختر/ 17/ جدی
مردم ولسوالی تاله و فرفک ولایت بغلان از عدم پیش برد روند بازسازی خاصتاً از ناحیه خرابی سرک مواصلاتی دره شکاری شاکی بوده و دولت را به سهل انگاری و غفلت متهم میدارند.
آنان ادعا دارند که با وصف عواید سرشار ولسوالی تاله و برفک ناشی از استخراج زغال سنگ ، طلا و سایر منابع ، دولت بازسازی این ولسوالی را به باد فراموشی سپرده و درراستای انکشاف بازسازی و اشتغال زایی به افراد بیکار هیچ توجه مبذول نداشته است.
ملا محمدامین یک تن از باشند گان ولسوالی تاله و برفک ضمن بیان این مطلب به آژانس باخترگفت: شاهراه دره شکاری بدیل خوب شاهراه سالنگ ونقطه اتصال مرکز کشور با صفحات شمال و شرق بوده اما دولت با وصف حمل و نقل انتقالات که با استفاده ازاین شاهراه سالانه عواید هنگفت عاید دولت میگردد تا اکنون چندان توجه در امر بازسازی این شاهراه ننموده است.
وی علاوه کرد، درنتیجه خرابی سرک دره شکاری سالانه افزون برتلفات و ازبین رفتن مریضان درمسیر راه حین انتقال به پلخمری و ازجانب هم تاثیرات منفی بالای قیم تمام اشیا و اجناس از خود نیز به جا گذاشته است.
سرک تاله برفک به طول 120 کیلو متر که از مرز بامیان آغاز و به شهرک ولسوالی دوشی می انجامد با استفاده از وسایط باربری ولایت بامیان نیز رفت و آمد نموده که درنتیجه گرد و خاک برخاسته از آن باعث ایجاد مزاحمت به مردم حتی تاثیرات منفی بالای سطح حاصل دهی کشت زار های دوکنار این سرک گردیده است.
معاون کریم خیر خواه یک تن از معززین ولسوالی تاله و برفک ضمن ابراز و حمایت و پشتیبانی از اهداف و برنامه های انکشافی دولت به آژانس باختر گفت، قیرریزی سرک ولسوالی تاله و برفک یکی از نیازمندی های مبرم ساکنین ولسوالی تاله و برفک بوده و به منظور زمینه سازی تطبیق موفقانه این پروژه محاسن سفیدان این ولسوالی با نمایندگان طالبان ملاقات های را انجام داده و آنان نیز ضمن استقبال ازپروژه قیرریزی سرک تاله و برفک تعهد سپردند هیچ نوع مزاحمت را درامر تطبیق این پروژه ایجاد نخواهد کرد.
اما انجنیر صبغت الله کاظمی رییس فواید عامه ولایت بغلان ضمن آنکه پروژه قیرریزی سرک ولسوالی تاله و برفک را یکی از پروژه های منظور شده سال 1395 آن ریاست عنوان کرد خاطر نشان نمودکه سرک تاله و برفک به شمول قسمت ازسالنگ که جمعاً به طول 227 کیلومتر سرک و به هزینه مصارفاتی 285 ملیون دالر امریکایی است از جانب بانک جهانی تمویل که با تکمیل شدن استملاک و سروی مقدماتی آن کار قیرریزی عملاً آغاز خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا