گزارش ها

اختلاف طالبان با امریکا در حالی کاهش یافتن است

کابل  باختر  ۱۵  ثور
درحالی که ششمین دور مذاکرات  میان نمایندگان   امریکا و طالبان در دوحه ادامه دارد منابع طالبان از کاهش اختلافات خبر داده اند.
سخنگوی گروه طالبان به یک رسانه غربی گفته است ٬در ششمین دور مذاکرات شان با  فرستاده ویژه وزارت خارجه   امریکا بر سر چارچوب زمانی خروج نظامیان   امریکایی از افغانستان بحث شده است و دو طرف پیشنهادهای جدیدی را برای روند خروج نظامیان   امریکا و ناتو از افغانستان مطرح کرده اند.
با این حال زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه   امریکا همچنان بر درخواستش برای یک آتش‌بس تاکید دارد. زمان آن رسیده است که سلاح خود را به زمین بگذاریم. این درخواست خلیلزاد از سوی طالبان رد شد و سخنگوی این گروه برای خلیزاد گفت که او باید ایده گذاشتن سلاح را از سر دور کند .
طالبان تا کنون هر گونه آتش‌بس را تا زمان خروج نظامیان   امریکایی و ناتو از افغانستان رد کرده است.
در همین حال جنرال «کنت مک‌ کنزی» فرمانده ستاد مرکزی ارتش   امریکا (سنتکام) گفت که هنوز تصمیمی درباره حضور نظامیان   امریکایی و نیروهای ناتو مستقر در افغانستان گرفته نشده است.
مک‌کنزی که فرماندهی نیروهای   امریکایی در خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به‌عهده دارد، تصریح کرد: در حال حاضر درباره تغییر در نیروهای   امریکایی یا ائتلاف در افغانستان هیچ تصمیمی گرفته نشده است. هرگونه تصمیم در آینده به‌طور مستقیم به گفت ‌وگوهایی بستگی دارد که دولت افغانستان، مردم افغانستان و طالبان در آن دخیل باشند.
او تاکید کرده است که نیروهای   امریکایی تا زمان تکمیل مأموریت خود در افغانستان حضور خواهند داشت و مأموریت نیروها این است که از خاک افغانستان برای حمله به   امریکا استفاده نخواهد شد.
مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان یک شرط اساسی طالبان در گفت وگو های صلح با   امریکا است در حالی که   امریکا بر ختم عوامل هراس افگنی در منطقه تاکید دارد و از طالبان می خواهد که رابطه شان را با سازمان های تروریستی نظیر القاعده قطع کنند و این ضمانت به وجود آید که افغانستان دیگر منبع تهدید علیه   امریکا و متحدان غربی آن نخواهد بود .
آگاهان سیاسی به این باور اند که پاکستان در دیپلماسی آرام خود توانسته است برای شمار معینی از کشور ها مانند روسیه ٬ چین و حالا   امریکا این انگیزه را بدهد که طالبان یک جریان خود جوش افغانی اند که فعالیت و ایده آنان تنها در جغرافیای افغانستان محدود خواهد ماند.
در حالی طالبان در تبانی با جریان های افراط گرا درپاکستان و با پناه دادن به تروریستان از کشور های مختلف ، به خصوص آسیا میانه به فکر صدور و ترویج اندیشه های شان به کشور های دیگر اند .
در حالی که دستگاه دیپلماسی ما در معرفی چهره اصلی طالبان و همکاران بین المللی شان کار کمی کرده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا