فرهنگ

نوروز به عنوان یک میراث سترگ فرهنگی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ تجلیل شد

کابل اول حمل / باختر
محمد رسول باوری  سرپرست  وزارت اطلاعات و فرهنگ، نوروز را یک جشن ملی و باستانی  و یک میراث  با ارزش  فرهنگی  برای  مردم ما  و بخشی از فرهنگ جهانی دانست .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر : وزارت اطلا عات وفرهنگ امروز با مراسم ویژه ازجشن ملی و باستانی نوروز و آغاز سال 1397  با حضورشماری از مقامات عالی رتبه دولتی ٬ فرهنگیان و نویسنده گان  درقصر ملکه باغ بابر تجلیل به عمل اورد .
دراین مراسم  پوهاند  محمد رسول باوری  سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ  اظهار داشت  که نو روز  یک فرهنگ میراثی است وبه هیچ طرز تفکر  بوجود  نیامده  بل نوروز  با تغییر طبعیت  بوجود امده است که فصل های سال از این روز گرفته شده است .
باوری افزود :کمیسیون برگزاری جشن  ملی باستانی نوروز  که به اساس  حکم  رئیس جمهور تعیین  شده بود تصمیم  گرفت  که تجلیل  از این  روز فقط در یک نقطه متمرکز نباشد  بل در پنچ  محل شهر کابل ترتیبات تجلیل از نوروز  گرفته شده است .
به گفته باوری،  در باغ  بابر بیش از صد غرفه از صنایع دستی ، تولیدات افغانی  و کتاب  های مختلف به نمایش گذاشته شده است  .
دراین مراسم  پیام  محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان  توسط انجنیر توریالی غیاثی  رئیس روابط بین المللی وزرات امور خارجه  قرائت  گردید که در بخش آن  امده است: آرزو میکنم  با این مناسبت فرخنده ، صفحه یی تازه  در زنده گی  مردم  ما گشوده  شود  که درآن شادمانی  برماتم ، رفاه  بر محرومیت  و بیشرفت  بر درماندگی  چیره و پیروز گردد .
در پیام همچنان گفته شده :صلح ، هم  فریضه  شرعی ، هم وجیبه  اخلاقی ، هم مسوولیت ملی ، و هم  ضرورت اساسی  برای آینده یی بهتر است . ما امید وار هستیم  که سال نو ، سال برداشتن گام  های کم نظیر درتاریخ معاصر ما برای  تحقق این ارزو دیرینه  باشد  . روحیه  مسالمت  و  آشتی  ، روحیه تفاهم  و درک متقابل ، روحیه  گفتگو و بحث همه جانبه ، روحیه پذیزش  و کنار امدن ، روحیه  امیدواری  و به اینده  اندیشیدن ، همه از پیش  شرط های  رسیده به صلح پایدار است .
رئیس جمهور در پیام اش تذکر داده این  سال  را با این تعهد شروع  کنیم  که همه ما شهروندان  این مهین  عزیز ، یکدل ویکدست ، درکنار هم به سوی  اینده مشترک گام برداریم  . بیاید  تعهد  کنیم  که هیچ  کس  ، دانسته  یا ندانسته ، نتواند  وحدت  و همدلی مردم  ما را برهم بزند . اینده  بهتر بر پایه  چنین  تعهدی  شکل  خواهد گرفت .
داکتر عبدالله عبدالله  رئیس اجرائیه  با ارسال پیامی عنوانی  شرکت کننده گان مراسم  که از سوی  جاوید فیصل معاون   سخنگوی   ریاست اجرائیه  به خوانش گرفته شد گفته است  تلاش  می ورزیم  د رسال  پیش رو بهتر ازسال گذشته  مصدر خدمت به مردم  نجیب وشریف خویش گردیم  . مردم  افغانستان تشنه صلح  وامنیت  هستند . امید واریم  به همت  بلند نیروهای  سلحشور امنیتی  و دفاعی  وهمگرایی  سیاسی  و اجتماعی ، شاهد تامین  امنیت و برقراری  ثبات  در سرزمین خویش باشیم .
در پیام داکتر عبدالله تذکر رفته و گفته شده (ازگروه های مخالف مسلح نیز دعوت می کنیم که به پروسه  صلح پیوسته  و از جنگ برای تحقق  اهداف استخباراتی  منطقه دست بردارند.)
زهره یوسف مشاورمطبوعاتی و رسانه یی بانواول نیز پیام بانواول را که به مناسبت تجلیل از نوروز ترتیب شده بود به خوانش گرفت که دران امده است نوروز میراث فرهنگی مردم این کشوراست و امیدوارم  که این سال  پیام اور صلح و امنیت برای مردم افغانستان باشد .
همچنان دراین مراسم سرمحقق حبیب الله  رفیع وسر محقق  غفورلیوال معین وزارت امور سرحدات  دررابطه به پیشینه و تاریخی  نوروز صحبت کردند
به گفته آنان پنچ هزار سال قبل  پادشاهی بنام  یما وجمشید این روز را به عنوان روز رسمی  جشن میگرفتند وآن را تجلیل  میکردند که از همین رو فلسفه نوروز فلسفه کار واقتصاداست  واز ارزش های خاصی   برخوردار میباشد  زیرا این روز ، روز خوشی است وطبعیت روبه  گوارا شدن  میرود.
درپایان  این مراسم سرپرست  وزارت اطلا عات وفرهنگ نمایشگاهی  را افتتاح کرد که درآن بیش از صد غرفه  از صنایع دستی وتولیدات  افغانی  به نمایش گذاشته شده است . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا