جامعه

پیکر سوخته فرخنده به خاک سپرده شد

قتل فرخنده جنایت دربرابر بشریت است
کابل/ باختر/ 2 حمل
جسد سوخته فرخنده دختر جوانی که پنج شنبه هفته گذشته درزیارت شاه دوشمشیره توسط شماری از مردان به ظن آتش زدن قرآن کریم به قتل رسید، امروز درناحیه یازدهم شهرکابل درمنطقه پنجصدفامیلی به خاک سپرده شد.
درمراسم به خاک سپاری فرخنده شماری از اعضای مجلس نمایندگان، نمایندگان نهاد های جامعه مدنی و فعالان حقوق زن وصد ها تن از شهروندان کابل اشتراک کرده بودند.
به گزارش آژانس باختر دراین مراسم، فرخنده زهرانادری عضومجلس نمایندگان عملکرد پولیس را برای جلوگیری این حادثه ناکام خوانده گفت:"پولیس به جای آنکه ازجان فرخنده حفاظت می کرد، خود نظاره گر حادثه بود".
وی افزود " فرخنده درآن روزساعت ها تا آخرین حد با سنگ و چوب شکنجه شد و ازروی جسدش موتر گذشتانده شد، آیا پولیس درتمام این ماجرا حضور نداشت"؟
این عضو مجلس نمایندگان برپی گرد عاملان این رویداد تاکید کرده گفت که از پولیس و کسانی که جسد این دختر جوان را سوزانده اند باید به صورت جدی بازخواست صورت گیرد، این قضیه همچو سایر قضایا به فراموشی سپرده نشود.
خانم نادری گفت که هیچ ثبوتی  وجود ندارد که فرخنده قرآن کریم را آتش زده باشد؛ او دختر، قرآن خوان بود واز دارالعلوم فارغ شده بود و چند سوره ای قرآن مجید را حفظ کرده بود.
"جنایت دربرابر بشریت"
شماری ازملا امام ها که  درمراسم تشییع جنازه فرخنده وعظ می کردند، قتل وی را محکوم کرده و آن را جنایت در برابر بشریت خواندند.
این ملا امام ها فرخنده راپاک و بی گناه دانسته و از دولت خواستند که عاملان قتل وی را به کیفر برساند.
قتل فرخنده و افزایش نگرانی ها ازنا امنی جمعی
درهمین حال شهروندانی که دراین مراسم اشترک کرده بودند با سر دادن شعارهای آتشین برضد عاملان این رویداد، ازعملکرد ضعیف پولیس دراین مورد انتقاد کرده وخواهان به دادگاه کشانیدن عاملان این حادثه شدند.
شهروندان گفتند که این حادثه وجدان اجتماعی مردم را اذیت کرده است.
به گفته آنان پولیس مکلف به حفاظت از جان و ناموس مردم می باشد اما پس ازاین حادثه اعتماد خود را بالای پولیس از دست داده اند و نگران امنیت خود و خانواده های شان هستند.
دو روایت ازیک رویداد
فرخنده 27 ساله شام پنجشنبه هفته گذشته به ظن سوزاندن قرآن کریم ازسوی مردان خشمگین با سنگ و چوب به قتل رسیدو سپس جسد وی ازسوی همین افراد دربستر خشک دریای کابل به آتش کشیده شد.
در رابطه به قتل وی روایت های متفاوتی شده است.
درنخستین ساعات قتل وی گزارش شده که فرخنده به اتهام سوزاندن قرآن کریم به قتل رسیده است، تاجایی که خانواده اش وی را بیمار روانی معرفی کرد.
پولیس نیز درزمان تازه گی رویداد از ارایه جزییات بیشتر خود داری کرد وصدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفت که پولیس در این رابطه تحقیق می کند.
اما پس ازآ نکه تصاویر ویدیویی این ماجرا درصفحه های رسانه های اجتماعی منتشر شد، گوشه هایی از این رویداد پیچیده، آشکارشد و ادعاهای مبنی بر سوختاندن قرآن کریم از سوی فرخنده کم رنگ شد.
رسانه ها گزارش کردند که فرخنده بخاطر حل مشکل خود با تعویذ نویس زیارت  شاه دوشمشیره مشاجره لفظی کرده و کتاب های این تعویذ نویس را به آتش زده است، نه قرآن کریم را.
به نقل از شاهدان عینی، این تعویذ نویس برای برانگیختن احساسات مردم به فرخنده اتهام سوختاندن قرآن کریم را بسته است.
پولیس: قرآن کریم سوختانده نشده است
پس از گزارش رسانه ها مقام های امنیتی اعلام کردند  که هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی براینکه فرخنده قرآن کریم را سوختانده باشد.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفت تحقیقاتی را که آنها انجام داده اند به کدام مدرکی دست نیافته اند که نشان دهد فرخنده قرآن کریم را به آتش زده باشد.
فرخنده روانی نیست، حافظ قرآن است
پس از اعتراف پولیس خانوادۀ فرخنده گفته های نخستین شان را تصحیح کردند و گفتند که دخترشان بیمار روانی نبوده وآنها این اعتراف را بخاطر هراس از حمله احتمالی بالای خانواده شان کرده بودند.
پدر فرخنده گفت که دخترش تحصیل کرده دارالعلوم  بود و چندین سورۀ قرآن کریم را نیز حفظ کرده بود.
وی که درحضور رسانه ها صبحت می کرد افزود: پس از آنکه خبر کشتن دخترش را به اتهام سوختاندن قرآن کریم شنید، از ترس آنکه بقیه اعضای خانواده اش به سرنوشت دخترش دچار نشوند، به مشوره همسایه ها اعتراف کردند که دخترشان بیمار روانی است.
واکنش رهبران حکومت وحدت ملی
یک روز پس از این رویداد و پس از انتشارگسترده آن دررسانه ها، محمد اشرف غنی ریس جمهورکشور یک کمیسیونی را به ریاست مولوی محی الدین بلوچ ایجاد کرد وبه این کمیسیون دستور داد تا چگونگی قتل فرخنده را به صورت همه جانبه پی گیری کند.
عبدالله عبدالله ریس اجرایی حکومت وحدت ملی هم تاسف خود را با انتشاریک اعلامیه،  این رویداد را محکوم کرد.
همچنان حضرت صبغت الله مجددی یکی از رهبران جهادی نیز با محکوم کردن این رویداد، قتل این دختر جوان را وحشیانه توصیف کرد و عملکرد حمله کنندگان بالای آن را غیراسلامی خواند.
واکنش های جهانی
سازمان دیده بان حقوق بشر  وسازمان ملل متحد نیز این رویداد را محکوم کردند و از حکومت افغانستان خواستند در این رابطه تحقیقات لازم را انجام دهد.
واکنش های کاربران فیسبوک
اما نقش کاربران رسانه های اجتماعی درانعکاس و روشن سازی زوایای پوشیده این رویداد برجسته است.
برخی از کاربران از سیاست مداران گرفته تا فعالان جامعه مدنی، آموزگاران، شاید هم مغازه داران و شاهدان رویداد به نحوی یک گوشه ای تاریک این را حادثه واضح کردند.
بعضی از عملکرد پولیس گزارش کردند، و برخی هم از تعویذنویسان زیارت ومهاجمان چوب و سنگ به دست و اما درتمام رخ نما ها تصویر صورت خون آلود، موهای درهم و برهم، جسد زیر موترشده و سرانجام جسد آتش گرفته فرخنده را نمایش دادندکه به نحوی عملکرد این مهاجمان را با تعبیر و ادبیات خودشان محکوم کرده اند.
اما دراین میان کاربرانی هم، به نحوی عملکرد این مردان را که به فرق فرخنده سنگ و چوب می ریختند، توجیه کردند و آن را پاسداری از ارزش های دینی و باورهای مردم دانستند.
بازداشت یازده نفر درپیوند به این رویداد
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله اعلام کرده که 11 نفر را به اتهام قتل و سوختاندن فرخنده بازداشت کرده اند.
وی افزود که در میان این افراد شرف بغلانی نیز حضور دارد و او از جمله متهمانی است که پس ازاین رویداد درصفحه فیسبوک خود نوشت که درقتل و آتش زدن فرخنده دست داشته است.
وزارت امور داخله گفته است که تلاش ها برای بازداشت عاملان این رویداد جریان دارد و از مردم خواست پولیس را دراین مورد همکاری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا