صحت

8/5 میلیون کودک واکسین می شوند

کابل باختر۲۹دلو
کارزار فرعی تطبیق واکسین فلج کودکان امروز در ۱۹۵ولسوالی ۱۷ ولایت کشور به خصوص در حوزه های جنوب، جنوب شرق و شرق کشور  راه اندازی میشود.
قرار است دراین دور ( پنج اعشاریه هشت) میلیون کودک  زیر سن پنج سال در برابر فلج کودکان واکسین شوند.
به گزارش خبر نگار آژانس باختر، این برنامه در حالی راه اندازی می شودکه یک واقعه مثبت از ولسوالی غورک ولایت قندهار گزارش شده است که یک کودک حدود پنج سال را  فلج ساخته است، این دومین واقعه مثبت پولیو در سال روان میلادی می باشد که  هر دوی آن از ولایت قندهار گزارش شده است.
داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت که باید وضعیت پولیو را در کشور جدی گرفت و کودکان را واکسین کرد.
وزیر صحت عامه افزود: "ما نیاز داریم که با هم متحدانه کار کنیم تا فلج را از افغانستان برای همیش محو کنیم و دیگر کودکان ما که آینده سازان این کشور اند، به این مرض فلج کننده دایمی مصاب نشوند."
به گفته داکتران، پولیو یک مرض غیر قابل علاج است وتنها راهی که  با آن میتوان کودکان را در مقابل این مرض محافظت کرد، همانا دادن دو قطره واکسین پولیو  به هرکودک در هر دور برنامه می باشد.
به جزاز افغانستان، پاکستان و نایجیریا، سایر کشور های جهان ، مرض فلج کودکان یا پولیو را محو کرده اند.
در سال ۲۰۱۸،  ۲۱ کودک در افغانستان از اثر این مرض برای همیش فلج شدند و در همان سال، ۱۲ واقعه فلج  کودکان از پاکستان گزارش شد. 
وزارت صحت عامه افغانستان از والدین و تمامی اولیای کودکان، متنفذان، بزرگان محلی وعلما ی دین می‌خواهد که با واکسیناتوران همکاری لازم کنند تا هیچ کودک از واکسین محروم نماند.مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا