امنیت

خروج قوای امریکایی از افغانستان آغاز شد

وی او ای / 20 حوت / باختر
نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان گفته‌اند که روند کاهش حضور قوای امریکایی در افغانستان آغاز شده است.
سونی لیگیت، سخنگوی نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان گفته است که بر اساس اعلامیۀ مشترک ایالات متحده امریکا جمهوری اسلامی افغانستان و توافقنامۀ امریکا -طالبان "خروج وابسته به شرایط" قوای امریکایی از افغانستان آغاز شده است و  در جریان ۱۳۵ روز شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.
هم اکنون کم و بیش ۱۲۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند که ماموریت مشاورت و آموزش قوای افغان و عملیات ضد دهشت افگنی را در افغانستان به پیش می‌برند.
با اینحال،  لیگیت در اعلامیه یی که دیروزنشر شد، گفته است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان "وابسته به شرایط" است. او نگفته است که تا کنون چه تعداد نظامی امریکایی افغانستان را ترک کرده اند.
بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان، روند خروج نظامیان امریکایی پس از امضای این توافقنامه آغاز شده است و در جریان ۱۳۵ روز شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش می یابد و متناسباً قوای ناتو نیز کاهش یابد و تا مدت ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه تمام قوای خارجی از افغانستان بیرون شوند.
لیلگیت همچنین گفته است: "قوای امریکایی مستقر در افغانستان همه امکانات نظامی و صلاحیت‌ها برای انجام اهداف مان  به شمول انجام عملیات ضد تروریزم بر ضد القاعده و شاخۀ خراسان داعش و فراهم آوری حمایت به قوای امنیتی و دفاعی افغان را حفظ می‌ کند .
به گفتۀ سخنگوی نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان، نظامیان امریکایی آنچه را در مورد حضور قوا دستور داده شده است، عملی کرده است و در عین حال تمام ظرفیت ‌های ضروری را حفظ می‌ کنند.
خروج کامل قوای خارجی از افغانستان یکی از شرایط اساسی توافقنامۀ امریکا طالبان بود که به تاریخ ۱۰ حوت میان نمایندگان دو جانب در قطر امضا شد.
با این حال، مقام‌های امریکایی به شمول وزیر دفاع و لوی درستیز آن کشور گفته اند که خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به شرایط است و در صورتی که طالبان به تعهدات شان عمل نکنند، توافقنامۀ موجود میان امریکا و آن گروه لغو خواهد شد.
روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان درست در روزی اعلان شد که محمد اشرف غنی  مراسم تحلیف ریاست جمهوری را انجام داد. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا