تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 3 قوس

کابل باختر/ 3/ قوس
شمارمحدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه انصار درصفحه اول زیرعنوان داعش ماموراختلاف افگنی میان شعیه و سنی نوشته بازهم حمله انتحاری دیگر و این باردریکی از مساجد مربوط به شعیان واقع درناحیه ششم کابل ، مسجد باقرالعلوم واقع چهارقلعه چهاردهی روز دوشنبه مورد حمله یک فرد انتحاری قرارگرفت.
به نوشته این روزنامه درمسجد مذکور جمعیتی بسیاری از اهل تشیع گردهم آمده بودند تا مراسم اربعین امام حسین (ع) و یاران باوفایش تجلیل کنند که درحین انجام این مراسم فردی انتحاری خود و مواد منفجره همراهش را درمیان انبوه عزاداران منفجر میکند وبراساس تازه ترین خبرها از محل وقوع حادثه ، بیش از پنجاه تن از هموطنان بی گناه ما شهید و دهها دیگر زخمی شدند.
این روزنامه درادامه آورده است این شگردنحط وضد انسانی سالهاست که درعراق وسوریه ، یمن و لیبیا تجربه شده ومورد استفاده مزدورال و جیره خواران استعمار منطقه ای و خارجی قرار گرفته و با تاسف تاحدود زیادی هم موفق و کامیاب بوده و طراحان تفرقه و نفاق امت اسلامی توانسته اند ازاین رهگذر به اهداف ونیات ظالمانه و استعماری خویش دست پیداکنند واضح است که انجام حملات و عملیات های از این دست که با هدف تفرقه افگنی و شعله ورکردن جنگهای مذهبی میان شعیه و سنی درافغانستان بوقوع می پیوندد . به هیچ عنوان نمیتواند کار طالبان افغان باشد چرا که طالبان افغان امتحان خود را برای مردم افغانستان پس داده اند و با آنکه برای یک دوره شش ساله درافغانستان حاکم شدند اما هیچگاه به دنبال شعله ورکردن جنگهای مذهبی تلاش و فعالیت نکردند.
نویسنده به همین ترتیب ادامه داده و داعش را عنصر اساسی در راه ایجاد نفاق و تفرقه میان مذاهب معرفی کرده است این روز نامه درمطلب دیگر ازقول مجلس سنا عنوان کرده انکشاف متوازن در بودجه ملی سال 1396 رعایت نشده است.
به نوشته این روزنامه اعضای مجلس سنا می گویندکه درطرح بودجه سال مالی آینده توازن درپروژه انکشافی ولایت های کشور درنظر گرفته نشده و نیز بودجه بسیاری پروژه ها ازسال های گذشته به صورت انتقالی گرفته شده است.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول و سایر صفحه ها مطالب بیشتری را نشر کرده است.
اما روزنامه اصلاحات برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان آیا سونامی تقلب درراه است ؟ آغاز کرده و درهمین صفحه مطالب چون انزوای منطقه ای ترکیه ، عامل نزدیکی به تل آویو آینده، عربستان با چالش ها و بحران های فرارو محدودیت های ترامپ درعرصه سیاست خارجی، حمله انتحاری برمسجد باقرالعلوم جنایت جنگی است، داعش مسوولیت حمله انتحاری به مسجد باقرالعلوم را به عهده گرفت، بررسی زمینه های مشترک بین ایران و هند، چرا کشور های جنوب شرق آسیا از تهدید های داعش هراس دارند وافزایش خشونت علیه مسلمانان درامریکا را نشر کرده و در صفحه های دیگر به ارائه جزئیات پیرامون عنوان های متذکره پرداخته است.
اما روزنامه افغانستان درصفحه اول عنوان کرده داعش مسوولیت حمله به مسجد باقرالعلوم را درغرب کابل به عهده گرفت.
این روزنامه درمطلب دیگر درهمین صفحه از قول داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه آورده است امیدوارم که بودجه درمجلس نمایند گان تصویب شود.
رییس جمهور: با عاملین اختطاف نوید برخورد قانونی صورت میگیرد.
عنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اول نشرکرده است.
روزنامه افغانستان ما درصفحه اول و دیگر صفحه های شماره امروزی به نشر مطالب بیشتر پرداخته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا