سیاستاخبار

جلسۀ کمیته قوانین کابینه برگزار شد

کابل/ 12 دلو /باختر

جلسۀ کمیته قوانین کابینه امروز  به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و رییس این کمیته برگزار شد و در آن، طرح قانون مالیه زمین و طرح مقررۀ مؤسسات تعلیمی خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.

در نخست طرح مقررۀ مؤسسات تعلیمی خصوصی به جلسه ارائه شد. این طرح توسط وزارت معارف و اتحادیه های مکاتب خصوصی تهیه شده و  در وزارت عدلیه مورد بازنگری و تدقیق قرار گرفته است.

طرح مقررۀ مؤسسات تعلیمی خصوصی به هدف دسترسی شهروندان به تعلیم و تربیۀ با کیفیت، تنظیم امور مربوط به طرز تأسیس، نصاب، پلان تعلیمی، شرایط پذیرش شاگردان و معلمان، مشارکت بخش خصوصی در توسعۀ تعلیم و تربیه و فراهم کردن تسهیلات و امکانات بیشتر آموزشی تدوین شده است.

در این طرح مقرره در پیوند به مواردی چون شرایط و طرز تأسیس مؤسسه، شرایط و معیارهای لازم برای مؤسسات، چگونگی تدریس، استخدام، حقوق و امتیازات معلمان، استادان و کارکنان و سایر موارد مربوط، احکامی پیشبینی شده است.

نمایندگان بخش خصوصی در بخش معارف، وزارت های عدلیه و معارف و دیگر اعضای کمیته قوانین دیدگاهای شان را در رابطه به محتویات و امور شکلی این طرح مطرح کردند. سرانجام فیصله شد برای غنامندی بیشتر این طرح، در یک جلسۀ تخنیکی به ریاست وزارت عدلیه با حضور نمایندگان بخش خصوصی در بخش معارف، وزارت معارف و دیگر نهادهای مرتبط، در طی دو هفته پیش رو، نظریات اصلاحی و پیشنهاد های مورد نظر، در متن طرح تنظیم شده و  دوباره به کمیته قوانین ارائه شود.

در بخش دیگری جلسه، طرح قانون مالیه زمین به بحث گرفته شد. طرح قانون مالیه زمین برمبنای ماده چهل و دوم قانون اساسی و برای به دست آمدن اهدافی چون؛ ثبت و تعیین اندازۀ مالیه زمین، طرز تأدیه و تحصیل مالیه زمین، تقویت بنیه مالی دولت و فراهم کردن زمینۀ خود کفایی در راستای تأمین مصارف عامه طراحی شده است.

در این جلسه علاوه براحکام عمومی و شکلیات این طرح، در خصوص ثبت زمین، تأدیه مالیه زمین، مکلفیت های مالیه دهنده، اندازه مالیه، درجه بندی و ثبت زمین، تحصیل مالیه تأدیه نشده، امتیازات، معافیت ها و دیگر موارد مطرح بحث قرار گرفت واز جانب اعضای جلسه کمیته قوانین، بحث و تبادل نظر جدی صورت گرفت.

سرانجام طرح قانون مالیه زمین از جانب کمیته قوانین مورد تأیید قرار گرفت و به وزارت عدلیه هدایت داده شد تا پس از تنظیم نظریات و دیدگاه های جلسه در متن این طرح، آن را طی مراحل کند.نجیب بهزاد        

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا