سیاست

رئیس جمهوردرجلسه شورای وزیران: درانتخابات رای هرفرد ملت آزاد وبه آن احترام گذاشته شود، زیرا این یک امانت ملی مردم است

کابل باختر 19 جوزا
جلسه نوبتی شورای وزیران، امروز به ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ برگزار گردید.
به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر، ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از وزیر امور داخله خواست تا در رابطه به بررسی های انجام شده حمله تروریستی علیه داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری به جلسه معلومات دهد.
وزیر داخله افزود، بررسی های که صورت گرفته تا کنون هویت یک شخص انتحار کننده تثبیت گردیده او ده روز قبل از پاکستان به منظور عملیات انتحاری به افغانستان آمده بود و تحقیقات در این راستا به شدت جریان دارد.
شورای وزیران به روح شهدای این حادثه اتحاف دعا و حمله تروریستی را بالای یک نامزد ریاست جمهوری را شدیداً تقبیح نموده، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی را موظف نمود تا هر چه عاجل عاملین حادثه را مشخص و به پنجه قانون سپرده و در تامین امنیت نامزدان ریاست جمهوری اقدام عاجل نمایند.
بعداً، شورای وزیران حمله تروریستی شب گذشته بر میدان هوائی بین المللی کراچی و نیز حمله تروریستی روز گذشته بر موتر های حامل زائرین شیعه در ایالت بلوچستان پاکستان را که در اثر آن تعداد زیادی کشته و زخمی شدند، به شدیدترین الفاظ محکوم نموده و با اطمینان اذعان میدارد که ادامه چنین حملات نشان دهنده آن است که منطقه ما با نا امنی های بیشتر مواجه شده است. بنابر این ما همه باید به این نتیجه رسیده باشیم که استفاده از افراطیت و خشونت منحیث وسیله به سود هیچ کشوری نمی باشد.
مردم افغانستان که سالها از این گونه خشونت های تحمیل شده درد و رنج زیادی را متحمل گردیده اند، یکبار دیگر از دولت پاکستان میخواهند تا برای ریشه کن کردن این پدیدهء شوم، که امروز متاسفانه مردم پاکستان نیز قربانی آن شده اند، همکاری صادقانه نماید تا منطقه به صلح و رفاه دست یابد.
شورای وزیران، یک بار دیگر بر ضرورت همکاری میان دو کشور و مبارزه برای تامین امنیت در هر دو کشور تاکید نموده و بر این باور است که بدون مبارزه همسو و همه جانبه با تروریزم و اجتناب از استفادهء ابزاری از این پدیده، منطقه ما به ثبات، صلح و رفاه دست نخواهد یافت.
متعاقباً، وزیر احیأ و انکشاف دهات از جریان سفرخود که به شمول وزیر صحت عامه و وکلای ولسی جرگه و سناتوران در رابطه به بازدید از ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان که بالاثر سیلاب های اخیر باعث شهادت حدود یکصد و پنجاه تن اهالی منطقه و تخریب دو هزار منزل، زمین های زراعتی، باغ ها و مسدود شدن راه های مواصلاتی آن ولسوالی گردید به جلسه معلومات مفصل داده افزود، تیم های نجات تا کنون (75) جسد را یافت و کار آن ها جهت دریافت سایراجساد شهدا جریان دارد، کار پاک کاری را های مواصلاتی به شدت جریان داشته و برای مصدومین این حادثه روزانه دو هزار قرص نان پخته توسط هلیکوپترها انتقال، همچنان (37) راس گوسفند، (1200) کیلو گرام لوبیا، (1200) کیلو گرام روغن، (200) تخته فرش، ده باب خیمه به شمول مساعدت های نقدی غرض تدفین و تکفین شهدا از طریق انتقالات هوائی ارسال گردید، کمک های بشری بقدر کافی در سیلوهای ولایات بغلان و مزارشریف موجود بوده که بعد از بازگشائی راه های مواصلاتی انتقال میگردد.
شورای وزیران ضمن اتحاف دعا به روح شهدای این حادثه، به کمیته موظف، وظیفه سپرد تا در انتقال و توزیع مواد غذائی به مصدومین حادثه اقدام و جای مناسب بدیل را غرض اسکان مجدد اهالی این منطقه تدارک و آماده سازند.
بعداً، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اکیداً به ارگان های دولتی هدایت داد تا از مداخله در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری جداً اجتناب ورزند، رئیس جمهوری افزود، همه ما به نامزد مورد نظر منحیث یک شهروند رای میدهیم ولی در انتخابات رای هر فرد ملت افغان آزاد و به آن احترام گذاشته شود زیرا این یک امانت ملی مردم افغانستان است که در آن مداخله صورت نگیرد.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان یک بار دیگر از اشتراگ گسترده ملت غیور افغانستان در انتخابات دور اول ریاست جمهوری که مردم کشور شان را در انظار بین المللی سربلند ساخت ابراز قدردانی نموده و از کافه ملت مسلمان افغانستان صمیمانه تقاضا بعمل آورد تا با شهامت و مردانگی به طور وسیع و گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اشتراک ورزند و با حضور خویش در این انتخابات دشمنان وطن را مایوس سازند.
شورای وزیران ضمن تائید سخنان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به خاطر تامین امنیت مطمین انتخابات که اکثریت سایت های رای دهی در مکاتب کشور جابجا گردیده است فیصله بعمل آورد تا سر از فردا سه شنبه مورخ 20 جوزای سال روان الی اخیر روز یکشنبه مورخ 25 جوزای سال 1393 تماماً مکاتب و پوهنتون های دولتی و خصوصی را در سراسر کشور تعطیل نموده و دروس آنها مجدداً به روز دوشنبه مورخ 26 جوزا آغاز کرده، همچنان به منظور اشتراک گسترده همه اقشار کشور در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری روز شنبه مورخ 24 جوزای سال روان در سراسر کشور رخصتی عمومی اعلام گردد.
بعداً، چگونگی تمویل وجوه مالی مرحله دوم پروژه بند دهله ولایت قندهار توسط وزیر انرژی و آب به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند قیمت مجموعی این پروژه مبلغ (218) ملیون دالر پیشبینی گردیده بود که از جمله وجوه متذکره پرداخت مبلغ (38) ملیون مکلفیت دولت افغانستان الی اخیر ماه می سال روان عیسوی بود.
در ادامه، وزیر مالیه افزود که ما تعهد خویش را در دو قسط رسماً با جانب قوماندانی نیروی آیساف خبر دادیم که متاسفانه که تمویل وجوه پولی مرحله دوم این بند مورد قبول آن ها قرار نگرفت.
شورای وزیران تصریح نمود که طی سال های اخیر جانب ایالات متحده امریکا تمویل وجوه هفت پروژه بزرگ ملی را مانند، بند دهله ولایت قندهار، استخراج گاز شبرغان، بند کجکی، چگونگی تفحص نفت و گاز کشکه ولایت بادغیس، تمدید لین برق سمت جنوب (پکتیا و خوست)، سرک حلقوی بادغیس و خریداری بیست فروند طیاره غیر فعال را به وزارت دفاع ملی که فعلاً در توقفگاه میدان هوائی نظامی متوقف است را متعهد گردیده بود که در بعضی پروژه ها یک مقدار پول تادیه و در متباقی آن اصلاً توجه نکرده است.
شورای وزیران، وزرای مالیه و امور خارجه را موظف نمود تا در رابطه به تمویل و آغاز کار مجدد هفت پروژه یاد شده با جانب ایالات متحده امریکا صحبت همه جانبه نموده، از نتیجه به ریاست جمهوری گزارش دهند.
در ادامه، شورای وزیران وزرای احیأ و انکشاف دهات و مالیه را موظف نمود تا هر چه عاجل مشکل پولی پروژه آب آشامیدنی ولایت نیمروز را حل و از نتیجه به ریاست جمهوری گزارش دهند.
سپس، شورای وزیران وزیر تجارت و صنایع را موظف نمود تا تبلغات سوء شرکت افغان استانبول که مردم کشور را به انتقال سرمایه شان به خارج کشور تشویق می نماید جلوگیری نموده و جواز فعالیت آن را سلب با ایشان برخورد قانونی نماید.
به همین ترتیب، شورای وزیران وزیر دفاع ملی را موظف نمود تا چگونگی ارتقای کادر علمی دکتوران شفاخانه سردار محمد داود خان را بررسی و از نتیجه به مقام ریاست جمهوری گزارش دهد.
طبق اجندا، مشکل شهر کهنه مرادخانی که تحت اعمار موسسه فیروز کوه قرار دارد به جلسه مطرح شد.
شورای وزیران، وزارت های مالیه و اطلاعات و فرهنگ موظف نمود تا پیشنهاد ساحه استملاک شده را به مثابه ساحه باستانی منحیث ملکیت وزارت اطلاعات و فرهنگ به مقام ریاست جمهوری ارایه نموده و وزارت مالیه نمیتواند به حیث همسایه همجوار ساحه مرادخانی ساحه استملاک شده را تصرف و تعمیرات این وزارت را توسعه دهد.
متعاقباً، وزیر اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر تقاضای کشور چک در رابطه انتقال (173) قلم آثار باستانی کشور غرض نمایش در موزیم آن کشور به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران انتقال آثار متذکره را غرض نمایش به کشور چک تحت شرایط خاص تحفظی و امنیتی توسط متخصصین باستان شناسی و امنیتی بعد از بیمه آن توسط شرکت معتبر بین المللی مورد تصویب قرار داد.
به همین ترتیب، معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه طرح مقرره تنظیم امور کرایه، سفریه و جیب خرچ و طرح مقرره طرز تاسیس و تثبیت جمعیت ها را به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت، وزارت عدلیه موظف گردید که مقرره های متذکره را در جریده رسمی بدست نشر بسپارد.
بعداً، رئیس عمومی اداره مرکزی احصائیه گزارش کارکردهای سال 1392 و پروگرام ها پیشبینی شده سال 1393 آن اداره را به جلسه چنین توضیح نمود.
اداره مرکزی احصائیه در سال 1392 نتایج سروی اقتصادی – اجتماعی و دیموگرافیکی ولایات غور، دایکندی و کابل را اکمال همچنان سروی ملی خطرات آسیب پذیری، جمع آوری احصائیوی تثبیت انفلاسیون، تعیین عاید سرانه، جمع آوری قیم را در شهر کابل انجام داده، در تربیه کادرها و مدرنیزه سازی اداره به سیستم های کمپیوتری و ارتباطات آن با ادارات دولتی و ولایات، کاری های مثمری را انجام داده است.
وی افزود، در سال 1393 این اداره مطابق به شرایط و خصوصیات کاری خویش پلان های موثری را روی دست داشته و مشکلات عمده عرصه کاری خویش را در تعدیل قانون احصائیه به همکاری ادارات دولتی و ارسال به موقع و دقیق احصائیه به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران ضمن تائید گزارش اداره مرکزی احصائیه وزارت ها و ادارات دولتی را موظف به ارسال دقیق و به موقع احصائیه های مورد نیاز نموده و وزارت عدلیه را موظف نمود تا طرح تعدیل قانون احصائیه را ترتیب و طی مراحل نماید.
بعداً، تعدیل بلاک نمبر (9 و 13) پروژه پنجم خیر خانه مینه از دواخانه و دکاکین به احداث مسجد شریف توسط شاروال کابل به جلسه مطرح شد.
شورای وزیران تعدیل پیشنهاد را مورد تصویب قرار داده شاروالی کابل را موظف نمود تا اسکیج آن را ترتیب و به وزارت حج و اوقاف ارسال نماید.
در ادامه، شورای وزیران روی احداث سرک های شهری و سیستم کانالیزاسیون شهری که حین بارنده گی مشکلاتی را برای همشهریان ایجاد میکند بحث همه جانبه نموده، فیصله بعمل آورد تا شاروالی کابل از چگونگی کار و کیفیت ساختمان سرک های شهری نظارت جدی نموده، قراردادی های متخلف را به پنجه قانون بسپارد.
همچنان شورای وزیران وزارت های انرژی و آب، مالیه، امور شهر سازی، اقتصاد، انکشاف دهات، شاروالی کابل و شرکت آبرسانی و کانالیزسیون را تحت نظر وزارت عدلیه موظف نمود تا طرح ادغام شرکت آبرسانی و کانالیزسیون را به شاروالی کابل طی مدت دو هفته طور همه جانبه مطالعه نموده، از نتیجه به شورای وزیران گزارش دهند.
سپس، انتقال موازی یکهزار جریب زمین دولتی واقع دشت پیره ولسوالی جغتوی ولایت غزنی به اداره آسیا جهت ایجاد پارک صنعتی توسط رئیس عمومی اداره اراضی به جلسه مطرح شد.
شورای وزیران تصریح نمود که ایجاد پارک های صنعتی بر مبنای ماستر پلان ها صورت پذیرد علاوتاً پارک های صنعتی ایجاد شده در شهرهای کندز، جلال آباد، مزار شریف و اندخوی تا کنون به شکل مثمر آن فعال نگردیده بناً پیشنهاد متذکره را مورد تصویب قرار نداد.
در ادامه، تقاضای پرداخت مبلغ شصت و پنج ملیون افغانی قیمت استملاک موازی پنجاه جریب زمین ملکیت ورثه فیض محمد که تحت پروژه میدان هوائی لشکرگاه قرار گرفته، توسط رئیس عمومی اداره اراضی افغانستان به جلسه مطرح گردید.
شورای وزیران وزارت های ترانسپورت و هوانوردی، مالیه، عدلیه، اداره عمومی اراضی افغانستان و اداره مستقل ارگان های محلی را موظف نمود تا اسناد ملکیت مالک جایداد را در محاکم ولایت مربوط طور همه جانبه بررسی نموده و از نتیجه به ریاست جمهوری گزارش دهند.
در ادامه جلسه شورای وزیران زین الله فرزند نیک نامیر متعلم صنف ششم لیسه ذکور قریه سرخ رود ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر که با استفاده از دروس ساینس مودل یکعراده اسکواتور را از پیچکاری (سرنج)، سیت ها سیرم و چوب با استفاده از فشار آب ابتکار نموده بود که عین حرکات اسکواتور را انجام میداد به جلسه دعوت و آن را به نمایش قرار داد.
شورای وزیران ضمن قدردانی از ابتکار نامبرده وزیر معارف را موظف نمود تا زمینه تحصیل و رشد استعداد شاگرد نامبرده را در داخل و خارج کشور مهیا سازد. در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین المللی توسط معین سیاسی وزارت امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا