سیاست

امریکا بیش از صد ملیارد دالر در بازسازی افغانستان مصرف کرده است

کابل باختر 13 اسد
گفته های اخیر بازرس ویژه امریکا که ادعا دارد کشورش از سال 2001 میلادی به اینسو (104) ملیارد دالر را صرف هزینه بازسازی افغانستان نموده، بادرنظر داشت وضعیت موجود افغانستان نمیتواند واقعیت داشته باشد.
جان سپکو بازرس ویژه امریکا که بر روند بازسازی افغانستان نظارت دارد درتازه ترین گزارش خود روی چگونگی روند بازسازی افغانستان وهزینه مالی امریکا روی این روند تمرکز داشته وادعا نموده که کشورش از سال 2001 میلادی به اینسو حدود یکصدوچهار ملیارد دالر را صرف بازسازی افغانستان کرده است. او سیاست پولی امریکا را درقبال کشور ما یک سیاست ناکار خواند که معقولیت نداشته وبه اصطلاح ملیارد ها دالر امریکا در افغانستان هدر شده است .
دراین گزارش ، جان سپکو از طرح امریکا در پروژه های زراعتی ، راه سازی ، آموزش نهادهای امنیتی ودفاعی ، چگونگی مبارزه با کشت وقاچاق مواد مخدر ، پروژه های بهداشتی به بحث پرداخته وهرکدام آن را به زعم خود بررسی وتحلیل نموده وخود به این نتیجه رسیده است که گویا طرح کمک های امریکا با افغانستان فراتر ازطرح جورج مارشال وزیر خارجه پیشین امریکاست که برای بازسازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم ریخته بود اوتاکید براین امر دارد که ملیارد ها دالر امریکا غیر معقولانه در افغانستان به مصرف رسیده است .
گفته های اخیر جان سپکو بازرس ویژه امریکا واکنش های را در افغانستان کشور که ادعای مصارف بلند امریکا در آن به زبان آورده  میشود به دنبال داشت .
دراین جا شک نیست که امریکا مصارف بلندی را در افغانستان متقبل شد، وشاید رقم 104 ملیارد دالری بازرسی ویژه درست باشد مگر واقعیت این است که بخش اعظم این مقدار پول خرچ نظامیان امریکائیان ومتحدان غربی آنها در کشور ما شده تا بازسازی و احیای زیربنا های اقتصادی در این کشور .
هرگاه به حضور سیزده ساله امریکا در افغانستان دقیق شویم مصارف امریکا در افغانستان به شیوه تنظیم شده بود که قرار  داد های بزرگ وپرهزینه یا به شرکت های امریکایی و یا متحدان غربی آن داده شده  ویا پاسپورت آنانیکه  امریکایی داشتند این قرار داد ها را بدست آوردند تا پول داده شده به آنها دوباره به امریکا باز گردانده شود .
ازطرف دیگر زندگی امریکائیان مقیم افغانستان به گونه یی تنظیم شد تا آنها از یک زندگی معیاری نظیر کشور شان سود برند آنها درمحلات معیاری شهر منازل را به کرایه گرفتند که توان پرداخت آن برای یک افغان امکان پذیر نبود واین امر بروضعیت زندگی افغانها اثر سوء گذاشت، پرداخت کرایه دالری، نرخ خانه  ، موتر و سایر اجناس را درکابل به دالر تبدیل نمود درحالیکه اکثریت مطلق مردم ما در آمد شان پول افغانی بود و جاگزین شدن دالر برپول افغانی زندگی مردم عوام را در کشور ما  متاثر ساخت، ضمنا در آمد یک عسکر امریکایی که درافغانستان حضور داشت با درآمد یک عسکر افغان فرق فاحش داشت این حالت نیز مصارف امریکا را درافغانستان بالا برد ، ازطرف دیگر همه پروژه های که بنام بازسازی افغانستان از سوی مقامات امریکایی روی دست گرفته شد دور از نظارت ومدیریت نهاد های افغانی بود ومقامات افغان از دخل وخرچ امریکائیان هیچگاه آگاه نشدندوهیچگاه حق نظارتی افغانها بر روند بازسازی کشور شان از سوی کشور های غربی رسمیت نیافت .
تمام این پول هنگفت در بازسازی افغانستان مصرف نشده 61 ملیارد دالر آن ظاهراً در بخش بازسازی ارتش ملی، بیش از هفت ملیارد در بخش مبارزه هزینه شده است و حتی پروژه های بزرگ بازسازی افغانستان از سکرین و کمپیوتر بیرون نشده است و یا در جای مصرف شده که نمی بایست مصرف میشد. تنها چهار ملیارد آن از طرف دولت افغانستان مصرف شده است.
با آنکه امریکائیان ملیارد ها دالر را به نام تجهیز وآموزش نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان به مصرف رساندند هیچگاهی پول تخصیص شده دراین بخش به افغانها تعلق نگرفت، بل خود امریکائیان با هر شرکت خارجی که خواستند عقد قرار داد کردند وهرگاه  به مزاج شان برابر نبود این گونه قرار داد ها را فسخ نمودند که نمونه مثال آن فسخ قرارداد با شرکت هواپیماسازی برازیل وخرید طیاره از شرکت ایتالیوی بودکه افغانستان هیچگاهی از هواپیما ها استفاده نکرد.
ازطرف دیگر بازرس ویژه امریکا از فساد در افغانستان سخن گفته است اگر واقعبینانه قضاوت کنیم فساد اداری که امروز گریبانگیر افغانستان است سیزده  سال قبل وفراتر از آن به این پیمانه وجود نداشت  بل فساد اداری همگام با کمک های غربی به افغانستان وارد شد ومیتوان گفت که این  پدیده نیز چون تروریزم یک پدیده صادراتی است درکل میتوان گفت: مصارف امریکا که بازرس ویژه جان سپکو هزینه مصرف آن را متوجه افغانها میداند بیشتر خرچ امریکائیان در افغانستان شده است نه خرچ بازسازی  این کشور اگر چنین نیست چرا وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در افغانستان تغییر نکرد. این عادلانه نخواهد بود که بارچنین مصارف را به دوش افغانها گذاشت بل واقعیت این است که امریکائیان این مقدار  پول را برای خود ومنافع خود به مصرف رسانیده اند ،مگر سند مصرف آن به جمع افغان ها محاسبه میشود. به دلیل اینکه امریکائیان سند از دخل وخرچ شان را به افغان ها ارایه نکرده اند پس میتوان گفت که گفته های جان سپکو به آدرس افغانها فقط یک ادعا است که افغان ها در قبال آن مسوولیت ندارند  ومالیه دهندگان امریکایی باید صورت مصارف شان را درافغانستان از مقامات کشورشان مطالبه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا