گزارش ها

نشست سه جانبه دهلی وتاکید بر اعاده ثبات در افغانستان

کابل 21 قوس / باختر
وزیران خارجه هند، روسیه و چین در پایان نشست شان در دهلی با صدور اعلامیه از همه کشورها خواسته است تا اقدامات لازم  را برای جلوگیری از فعالیت  های هراس افگنی در خاک شان انجام دهند
وزیران  خارجه کشورهای هند ، روسیه و چین روزگذشته درنشستی سه جانبه  که دردهلی نو برگزارشد تمام انواع فعالیت های هراس افگنی را  نکوهش کردند و برجلوگیری ومقابله  با ان تاکید کردند.
گزارشگرآژانس باخترمینگارد : دراین نشست سوشما سواراج وزیرخارجه هند ، سرگی لاروف وزیرخارجه روسیه ووانگ یی  وزیرخارجه چین با تاکید گفته اند که کسانی که  مرتکب سازماندهی و تحریک  یا پشتیبانی  از اقدامات هراس افگنانه میشوند  باید پاسخگوباشند وبه عدالت کشانیده شوند.
دربیانیه که پس از این نشت منتشرشد، امده است که سه کشور روشن ساختند که  هم دستی آنها به زیان هیچ کشوری نیست و از تمام کشورها خواسته اند  تا در برابرگروه های هراس افگن وحامیان این گروه مبارزه صورت گیرد و اقدامات لازم را برای جلو گیری از فعالیت های هراس افگنی  درخاک شان انجام دهند .
همچنان دراین نشست سه کشوربا حمایت  از تلاش های صلح  به رهبری افغانها تاکیدکردند که افغانستان به یک کشور آرام ، امن ، یک پارچه ، مستقل، دموکراتیک، باثبات ، مرفه  وکثرت گرا بدل شود.
ازسوی هم در این نشست سه جانبه  به افزایش و قاچاق مواد مخدر درافغانستان  واثرات آن برتقویت  هراس افگنی اشاره شده  برضرورت وتلاش های بین المللی  برای مقابله با این پدیده  پافشاری کرده اند .
برخی آگاهان به این عقیده اند درنشست یاد شده در حالی به اعاده ثبات در افغانستان تاکید شده که دو کشور شرکت کننده روسیه  و چین به گونه ای با طالبان  وکشور حامی این گروه ( پاکستان) رابطه دارند
روسیه با وجود آنکه با دولت افغانستان دست دوستی داده است اما از گروه هراس افگن  طالبان به عنوان ابزار درمقابل داعش استفاده کرده تا جلو ورود  داعش را به کشور های آسیایی بگیرد واین موضوع را درزمانش تائید کرده و دربرخی مورد این ادعارارد کرده است و نیزروسیه چندین نشست های صلح را برای ثبات افغانستان برگزارکرده اما نتیجه یی درقبال نداشت.
چین که خود در مسایل افغانستان فعال است ازپاکستان  کشوریکه حامی تروریست ها معرفی شده حمایت میکند . پاکستان کشوریکه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در راهبردی جدیداش در قبال افغانستان و کشورهای جنوب آسیا آن را حامی هراس افگنان معرفی کرد اما چین دردفاع از پاکستان واکنش نشان داد . درحالیکه افغانستان از ناحیه تمویل وتجهیز هراس افگنان از سوی پاکستان آسیب پذیر میباشد ونشست ها ی چند جانبه که به هدف آوردن صلح درافغانستان برگزارشده است وچین نیزشامل این نشست ها  بوده اما با بازی های سیاسی دوگانه پاکستان تمام نشست های صلح افغانستان بی نتیتجه پایان یافته است .
اما درحال حاضر افغانستان که  خواهان یک اجماع جهانی بخصوص درمبارزه علیه گروه  های هراس افگن وجلوگیری از تولید وقاچاق موادمخد شده است  باید کشورهای منطقه همگام باافغانستان دراین راستا همکاری صادقانه نماید تا فعالیت گروه های هراس افگن ونیز جلوقاچاق مواد مخدر نیز گرفته شود. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا