جهان

امکان ناکامی مذاکرات صلح

دیپلومات – باختر18 حوت
مجله دیپلومات مطلبی را در مورد پروسه صلح افغانستان نشر کرده‎است.
در آغاز این مقاله می‎خوانیم در حالی‎که رئیس جمهور افغانستان برای طالبان پیشنهاد صلح را مطرح کرده، پیشبینی‎های از همین حالا در مورد ناکامی مذاکرات وجود دارد.
دیپلومات به نشست دوم پروسه کابل که در ۲۸ فبروری برگزار شد و در آن مقام‎ها و نماینده‎گان منطقه و جهان شرکت کردند، اشاره می‎کند.
مجله همچنان می‎نویسد در کنار پیشنهاد صلح رئیس جمهور اشرف غنی، مذاکرات بی‌نتیجه خواهد ماند.
مقاله‌نویس به برخی دلایل اشاره کرده و در نخست استدلال می‎کند که با وجود فشارهای امریکا و جامعه بین‌المللی، پاکستان عمق پالیسی استراتژیک‌اش را در افغانستان تغییر نداده‎است.
دیپلومات در ادامه نوشته که «آی اس آی» یعنی اداره استخبارات پاکستان، علاوه بر دادن پناهگاه‎های امن به طالبان و کمک‎های مالی برای این گروه، حکومت آن کشور هم به تندروی‎ها در منطقه دامن می‎زند.
دلیل دوم بی‌نتیجه ماندن مذاکرات به باور مجله، همین است که جنگ افغانستان پیچیده‌تر شده و حالا روسیه، ایران و چین در آن دخیل شده‎اند.
به همین خاطر نقطه پایان گذاشتن به جنگ و رسیدن به یک توافق پرچالش شده‎است.
دیپلومات دلیل سوم را این‎گونه یادآور شده که حکومت افغانستان برای تندروانی که به پروسه صلح می‎پیوندند، هیچ برنامه ندارد.
چهارم هم این‎که دادن امتیازات برای طالبان در بدل صلح، شاید دستاوردهای گذشته را با خطر روبه‌رو سازد.
مجله دیپلومات یادآور شده که شماری از جهادی‎های پیشین، میلیاردها دالر کمک را برای خود گرفته‎اند و جنرال‎های زیادی در اداره‎های امنیتی دارند، بناً واضح نیست که در بدل مصالحه، حکومت افغانستان برخی خواست‎های طالبان را چگونه پوره می‎کند.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا