سیاست

چراحمایت مردم امریکا ازجنگ درافغانستان کاهش یافته است ؟

کابل باختر/ 7/ اسد

دراین روزها سرخط بعضی از نشریه های را نتیجه نظر سنجی شبکهء ای، بی سی تشكيل ميدهد كه بر مبناي آن تعدادی از امریکایی جنگ افغانستان ارزش جنگیدن را داشته حدود بیست و هشت درصد کاهش داشته است .

بنابه این گزارش دوسوم افراد یعنی 67 درصد گفته اند که جنگ افغانستان ارزش جنگیدن را نداشته است.

اما دراین گزارش به چون و چرا این مساله توجه نگردیده است .

 این تنها مردم امریکانيستند که نسبت به جنگ درافغانستان اعتماد شان را ازدست داده اند بل مردم افغانستان كه  بیشتر بار قربانیان این جنگ راحمل میکنند ، نسبت به بی نتیجه بودن این جنگ نسبت به غرب و راهکار های آنان درمنطقه بی باور شده اند.

مردم افغانستان پیوسته نگرانی شان را نسبت به جنگ بی نتیجه ای که جریان دارند ابراز داشته اند ، آنها مطرح ساخته اند که اگر اتحاد بین المللی قصد پایان  دادن به این جنگ را درمنطقه می داشتند ، امروز بار و بستره هراس افگنی ازمنطقه چیده میشد ، مردم افغانستان پیوسته مطرح ساخته اند که اگر این جنگ توسط گرداننده گان آن به مسیر اصلی اش درامر نابود سازي هراس افگنان درمنطقه حرکت میکرد امروز مردم امریکا و افغانستان از نتایج این جنگ راضی مي بودند . مردم افغانستان و امریکا حق دارندکه نسبت به این جنگ اعتماد شان آسیب پذیر شود . زیرا نه اتحاد بین المللی علیه تروریزم و نه هم متحدان دیگر این جنگ صادقانه عمل نکرده اند ، جنگ برای نابودی هراس افگنی از افغانستان ، پاکستان و منطقه آغاز یافت . اما امروز که نیروهای بین المللی دارند حدود چندماه بعدبه کشورهای شان برمی گردند ، هراس افگنی درمنطقه زنده است و حتی طرح اعزام گروه های هراس افگنی را به سوریه عملی میکنند پاکستان به خاستگاه و جولانگاه مصوون هراس افگنان مجدداً مبدل شده است .

درچنین وضعیتی کی میتواند ازنتایج این جنگ راضی باشند ، تنها کسانی که این جنگ را به محور اهداف استراتیژی درمنطقه پیچیده و مغلق ساخته اند ، از ادامه آن راضی اندبرای آنان اراده ملت ها هرگز مطرح نبوده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا