گزارش ها

عامل اصلی افزایش کشت خشخاش نا امنی، جنگ، عدم تنفیذ قانون و فساد اداری است

کابل باختر/ 31/ ثور
نتایج یک سروی نشان میدهد که عامل اصلی افزایش کشت خشخاش نا امنی، جنگ، عدم تنفیذ قانون و فساد اداری میباشد .
این سروی از طریق وزارت مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته در یک هزار و سه صد قریه صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، جاوید احمد قایم معین وزارت مبارزه با مواد مخدر امروز دریک کنفرانس مشترک نتایج این سروی را اعلام کرد.
او افزود، دراین سروی نا امنی جنگ و فساد اداری ازجمله دلایل بارز در افزایش کشت خشخاش شده است.
معین وزارت مبارزه با موادمخدر گفت چهل و هشت تا پنجاه و شش درصد تولید تریاک باعث گسترش اقتصاد و نامشروع شده است که حدود چهار الی شش بلیون دالر درداخل کشور تخمین شده است.
وی افزود درسروی از بیکاری نیز عنوان عامل افزایش کشت مواد مخدر یاد شده است .
او افزود ، دراین سروی گفته اندکه مخالفان مسلح گروه های تروریستی و مسلح غیر مسوول بنام عشر از آنها مالیه میگیرند که همان پول باعث چرخش تشدید جنگ درکشور میشود او افزود بخاطر مبارزه جدی با این پدیده نیاز به استراتیژی جامع ملی و منطقه ای و مبارزه جدی منطقه ای و جهان نیاز است زیرا تریاک درافغاانستان کشت میشود ازطریق منطقه قاچاق و ترانزیت شده و به جهان می رسد.
او افزود سالانه پولیس ما پنجصد تا ششصد میلیون دالر به قاچاقبران ضربه وارد مینمایندکه اندک می باشد بعداً مارک کولون رییس مبارزه با جرایم موادمخدر ملل متحد صحبت کرد گفت سروی 2017 نمایانگر بیست و دو هزار هکتار زمین کشت تریاک است در افزایش بی سابقه  درکشت نشان می دهد.
او بی ثباتی سیاسی نا امنی و فساد اداری را عامل عمده افزایش کشت تریاک گفت .
او گفت سالانه نه هزار متریک تن تریاک درافغانستان تولید میشود که هفت هزار ششصد متریک تن آن به هیروئین تبدیل شده و متباقی آن خام استفاده میشود.
موصوف گفت ، شش اعشاریه یک بلیون دالر از مدرک کشت تریاک مساوی به بیست تا سی درصد عواید نا خالص کشور تشکیل میدهد،  به خاطر مبارزه با موادمخدر نیاز به راه کار همه جانبه است.
به گفته وی  افزود دفتر مبارزه با جرایم موادمخدر ملل متحد در ساختن راه کار همه جانبه و سایر فعالیت های وزارت مبارزه با موادمخدر راکمک میکنند.
ختم/ نجیب الله بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا