جهان

رسانه های سنگاپور: حلیمه یعقوب، رئیس جمهوری آینده سنگاپور است

سنگاپور – ایرنا-  ۲۱ سنبله – باختر
منابع سنگاپوری اعلام کردند با توجه به اینکه دو رقیب 'حلیمه یعقوب' در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور نتوانستند شرایط لازم را در کمیته انتخابات احراز کنند، عملا وی رئیس جمهوری آینده این کشور خواهد بود.
به گزارش آژانس باختر به نقل ازایرنا، 'حلیمه یعقوب' 63 ساله رئیس پارلمان سنگاپور تنها فردی است که توانست شرایط لازم را از کمیته انتخابات ریاست جمهوری این کشور احراز کند.
شبکه خبر آسیا روز دوشنبه اعلام کرد کمیته انتخابات ریاست جمهوری سنگاپور به دو رقیب اصلی حلیمه یعقوب یعنی 'فرید خان' 61 ساله رئیس شرکت خدماتی 'مارینه' و 'صالح ماریکان' 67 ساله رئیس اجرایی یک شرکت معاملاتی اطلاع داده است که آنها برای شرکت درانتخابات ریاست جمهوری آتی واجد شرایط نیستند.
به نظر می رسد حلیمه یعقوب روز چهارشنبه هفته جاری کمی بعد از ثبت نام برای این دور از انتخابات، هشتمین رئیس جمهوری این کشورخواهد بود.
کمیته انتخابات روز چهارشنبه  13 سپتامبر را به عنوان روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری سنگاپور اعلام کرده است.
'حلیمه بنت یعقوب' 63 ساله سیاستمدار مسلمان سنگاپوری است که به عنوان یکی از اعضای حزب حاکم اقدام مردم (پی.ای.پی) پیشتر ریاست پارلمان این کشور را نیز بر عهده داشت .
وی نخستین زنی است که در تاریخ سنگاپور به جایگاه ریاست جمهوری می‌رسد. حلیمه یعقوب پس از 'عبدالله تارموگی' و 'مایکل پالمر' سومین رئیس مجلس متوالی متعلق به یک اقلیت نژادی است. وی همچنین در سال های 2011 تا 2013 در وزارت توسعه جامعه ورزش و جوانان کار می‌کرد.
صدراعظم سنگاپور سال گذشته اعلام کرد براساس مدلی که در آن به حق اقلیت ها نیز احترام گذاشته می شود، کرسی بعدی ریاست جمهوری این کشور به نژاد مالایی اختصاص می یابد.
با توجه به جمعیت چند نژادی سنگاپور و طبق قوانین این کشور، در صورتی که برای پنج دوره متوالی فردی از یک نژاد یا اقلیت به پست ریاست جمهوری این کشور دست نیابد، براساس مفهومی به نام 'تحریک ناشی از وقفه' این پست در دوره بعد به نماینده ای از آن نژاد و یا اقلیت تعلق می گیرد.
از آنجا که در سنگاپور ساختار جمعیتی مانند مالزیا ترکیبی از مالایی ها، چینی ها و هندی ها است، از هر 6 دوره حداقل یک دوره ریاست جمهوری به هر یک از این سه نژاد اختصاص می یابد.
رئیس جمهوری سنگاپور که یک مقام تشریفاتی محسوب می شود و دوره آن نیز 6 ساله است تا پیش از سال 1993 توسط پارلمان این کشور برگزیده می شد، اما اکنون رای مردم سرنوشت این کرسی را تعیین می کند. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا