سیاست

رئیس ‌جمهور‌غنی در مورد دست‌آوردهای سفرهای اخیرش، معلومات ارائه کرد

کابل باختر 20 سرطان
محمداشرف‌غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، امروز در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت و پیرامون دست‌آوردهای سفرهای اخیرش به قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان معلومات ارائه کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، این‌ کنفرانس‌ مطبوعاتی که در ارگ برگزار گردید، رئیس‌جمهور گفت‌که سفرهای اخیر به قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان و هم‌چنان سفرهای آینده ما به کشورهای آسیای میانه، از مهم‌ترین اقدامات ماست که جغرافیای افغانستان را به فرصت مبدل می‌سازد.
وی افزود‌که واخان از محروم‌ترین نقاط افغانستان است و تلاش می‌شود دهلیزی ایجاد گردد تا فایبر نوری از این‌طریق انتقال یابد و سپس روی اتصال چین و افغانستان از طریق خط آهن، صحبت‌های همه‌جانبه خواهیم داشت. رئیس‌جمهور هم‌چنان گفت‌که ما بالای احداث خط آهن کندز- هرات با جانب چین بحث‌های مفصل خواهیم‌داشت.
رئیس‌جمهور تصریح کرد‌که ولایات بدخشان، تخار، کندز، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس و هرات، نتایج سفرهای آسیای میانه را خواهند دید و اکنون سرحدات شمالی افغانستان از مناسبات خشک به مناسبات گرم مبدل شده‌است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد که هدف ما این است تا موقعیت افغانستان را از فرصت به منبع عایدات مبدل سازیم و زندگی مردم خود را به شکل بنیادی تغییر دهیم.
وی در مورد انرژی برق گفت‌که برق، زیربنای زیربناست و ما تلاش می‌ورزیم تا از انرژی برق به‌حیث وسیلۀ ایجاد عایدات استفاده نماییم. رئیس‌جمهور افزود ‌که در گذشته، طرحی برای تولید برق از منابع داخلی وجود نداشت و در صورتی‌که تمرکز بالای این منابع صورت نگیرد، صنعت، خدمات و پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.
رئیس‌جمهور محمداشرف‌غنی اظهار کرد‌که پیش از این، طرح اساسی برای تأمین روابط اقتصادی و توسعه‌یی با کشورهای منطقه ایجاد نشده‌بود و اکنون روابط ما با‌کشورهای آسیای میانه، به‌گونۀ همه‌جانبه تأمین گردیده‌است.
رئیس‌جمهور کشور بیان‌داشت‌که ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان آماده‌است تا در زمینۀ صادرات انرژی بیشتر برق به افغانستان همکاری کند و ما قیمت خرید برق را پائین آورده‌ایم.
رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان افزود‌که در گذشته، افغانستان متکی به‌یک بندر بود و با مسدودشدن آن، مردم متأثر می‌شدند اما، حالا وابستگی ما از یک بندر مرفوع گردیده و محموله‌های چین به کوتاه‌ترین زمان، به بندر حیرتان می‌رسد.
وی گفت‌که بندر آقینه به مهم‌ترین بندر افغانستان مبدل شده‌است و ما بالای نقاط مشترک با کشورهای همسایه کار می‌کنیم تا زمینۀ واردات افغانستان به‌کشورهای منطقه به‌گونه اساسی فراهم شود.
رئیس‌جمهور گفت‌که ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه، راه‌های بدیل واردات و صادرات برای افغانستان می‌باشند و ما را تا اروپا می‌رساند که موافقۀ پنج‌جانبه دراین خصوص در حال اجراست تا به‌این خواست دست یابیم.
وی از گشایش راه‌های بیشتر ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه خبر داده گفت‌که در مورد احداث خط آهن ازبکستان- افغانستان مذاکرات جریان دارد و تأثیرات آن نه‌تنها به شمال کشور، بلکه افغانستان شمول خواهد بود. وی تأکید کرد‌که  کشورهای آسیای میانه از شرکای بنیادی افغانستان محسوب می‌شوند.
رئیس‌جمهور با اشاره به‌این‌که سیاست منطقوی ما موجب رفاه و ثبات خواهد بود، تصریح کرد‌که آسیای میانه ۱۱۹ سال‌قبل از افغانستان جدا بود و اکنون افغانستان جزء لاینفک اقتصاد کشورهای آسیای میانه و قفقاز به‌شمار می‌رود و توجه کشورهای مذکور معطوف به جنوب می‌باشد.
رئیس‌جمهور کشور، موقعیت افغانستان را طلایی دانسته افزود‌ که تمرکز ما بالای انتقال پایپ لاین انرژی از کشورهای آسیای میانه به افغانستان است و مذاکرات همه‌جانبه دراین خصوص جریان دارد.
وی در مورد گشایش دهلیز هوایی افغانستان-هند گفت‌که صادرات محصولات افغانستان به‌هند گسترش خواهد یافت و فرصت‌ها و اهداف بیشتر را برای صادرات تعیین خواهیم‌کرد.
وی هم‌کاری و نقش اقشار مختلف مردم به‌شمول بخش خصوصی، رسانه‌ها و علما را با دولت در جهت بهبود وضعیت زندگی مردم مهم خواند و از آنان خواست تا دراین راستا حکومت را هم‌کاری نمایند.
رئیس‌جمهور گفت که روند برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی براساس پیشنهادات رسانه‌ها ادامه خواهد یافت و ۲۰ کنفرانس مطبوعاتی با موضوعات مختلف در آینده برگزار خواهد شد.
رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان به‌اعضای کابینه هدایت داد تا هر دوماه در خصوص پیشرفت کارهای پروژه‌های بزرگ ملی، به رسانه‌ها معلومات ارائه کنند.
وی افزود‌که ما می‌خواهیم گفتمان ملی همه‌جانبه صورت گیرد و به‌همه پرسش‌های که نزد رسانه‌ها و مردم وجود دارد، پاسخ دادهشود. رئیس‌جمهور تأکید کرد که تمرکز ما روی تغییر زندگی مردم است و می‌خواهم، چالش‌ها را به‌فرصت تبدیل کنیم.
محمداشرف غنی در پاسخ به پرسش یک‌تن از خبر‌نگاران در مورد سرپرستی در ادارات، مصرف‌نکردن بودجه و شکل‌گیری ائتلاف‌ها گفت‌که هرکسی‌که طرح‌اصلاحی دارد، ما از آن استقبال می‌کنیم.
وی افزود‌که افغانستان سومین و آخرین فرصت را با جامعه جهانی دارد، ما سالانه ۲,۵ میلیارد دالر از جامعۀ جهانی تعهد گرفتیم، قوای بین‌المللی را برای تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی خود قانع ساختیم، وضع منفی روابط با منطقه را بهبود بخشیدیم و این مواردی بود ‌که دیگران شک داشتند.
رئیس‌جمهور در مورد مصرف بودجه گفت ‌که صد کشور دنیا در این زمینه مشکل دارند و بحث عمده این است‌که وظایف کلیدی وزارت‌ها و نهادهای دولتی مشخص و تفکیک گردد. وی گفت‌که موضوع سرپرستی تا شش ماه دیگر ختم خواهد شد.
رئیس‌جمهور در پاسخ به‌پرسشی پیرامون صلح گفت‌که ما خواهان صلح با پاکستان و بحث دولت به دولت هستیم، صلحی‌که با عزت، پایدار و  مطابق خواست مردم ما می‌باشد، اما این فرصت زیاد می‌طلبد.
وی تصریح کرد‌که با پاکستان هنوز به‌موافقه نرسیده‌ایم و در هر مرحلۀ پیشرفت، مشوره‌ها صورت خواهد گرفت. وی تأکید کرد‌‌که تمرکز ما روی اولویت‌های ماست، ما اول صلح را با پاکستان و سپس با طالبان می‌خواهیم، امید است‌که پاکستان انتخاب درست نماید. اختلافات مورد بررسی قرار گیرد و به فرصت‌های هم‌کاری مبدل گردد.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی با تأکید گفت: طالبانی‌که دست به‌کشتار مردم عام می‌زنند و دهشت و وحشت خلق می‌کنند، دیگر فرصت ندارند.
وی هم‌چنان در مورد استراتیژی امریکا در قبال افغانستان گفت‌که ایالات متحدۀ امریکا دیدگاه مثبت دارد و به‌خاطر تقویت قوای هوایی ما، ۸۶۰ میلیون دالر اختصاص داده‌است و قوای هوایی‌ما تا سال ۲۰۲۰ به‌گونۀ اساسی مجهز خواهند شد.
رئیس‌جمهور در جواب به‌پرسشی پیرامون برگزاری انتخابات گفت‌که جلسات منظم به‌خاطر فراهم‌نمودن امکانات برگزاری انتخابات جریان دارد و هند آماده‌است تا دراین زمینه به‌لحاظ تخنیکی ما را کمک کند. وی از همه اقشار خواست تا  از روندهای انتخابات نظارت نمایند.
رئیس‌جمهورغنی در مورد مدیریت آب‌ها به پاسخ پرسشی گفت‌که ۱۸ میلیارد متر مکعب آب‌های افغانستان مهار می‌شود و معاهدۀ هلمند که اساس مناسبات ما را تشکیل می‌دهد، عملی خواهد‌ شد و این زمینۀ همکاری بین‌المللی را فراهم می‌سازد، نه تضاد. وی اضافه کرد که آب، پس از موقعیت جغرافیایی، دومین سرمایۀ ملی ماست.
رئیس‌جمهور محمداشرف‌غنی خاطرنشان نمود‌که طرح مذاکرات دوستی با ایران ترتیب گردیده و کمیته‌های ایجادشدۀ دو جانب، دراین راستا کار می‌کنند. احمدی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا