فرهنگ

فاضل سانچارکی: مرکز معلومات افغانستان با داشتن بالغ بر 150 هزار سند تاریخی یک افغانستان کوچک است

کابل 7 دلو باختر
فاضل سانچارکی؛ معین امورنشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و سیدجعفرراستین؛ مشاور این وزارت از مرکز معلومات افغانستان  در پوهنتون کابل دیدن کردند.
در این دیدار سانچارکی از آرشیف منابع تحقیقاتی، اتاق تحقیق کتابخانه مرکزی، آرشیف روزنامه های چاپی، مخزن کتاب های توانا و بخش های گونا گون  این مرکز دیدن کرد و در جریان تازه ترین برنامه های تحقیقاتی این مرکز قرار گرفت.
وی پس از دیدار این مرکز، کارهای  علمی – فرهنگی این مرکز را مورد تحسین قرارداد و گفت که از هرگونه همکاری در جهت غنی سازی آرشیف روزنامه های این مرکز دریغ نخواهد کرد.
سانچارکی با اشاره به آرشیف آژانس باختر و منابع ارزشمندی که در این مرکز وجود دارد گفت:« علاقه مند هستیم که طرح مشخصی برای صحافت، دیجیتال سازی و فهرست نویسی و حفظ و نگهداری آرشیف آژانس باختر تهیه کنیم و پس از ارزیابی ابتدایی در هماهنگی با تیم فنی و تخنیکی مرکز معلومات افغانستان همکاری‌های بیشتری  در این زمینه خواهیم داشت.» معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ تصریح کرد که چگونگی این همکاری در چوکات یک تفاهمنامه مشخص خواهد شد ، قرارشد که در اولین فرصت گروه  تخنیکی مرکز معلومات افغانستان از آرشیف روزنامه های دولتی در مطابع آزادی و آرشیف آژانس باختر دیدن کند و پس از ارزیابی ابتدایی، برنامه مشخصی برای حفظ و نگهداری آثار موجود طرح و عملی شود.
در این دیدار عبدالوحیدوفا رییس اجرایی مرکز معلومات افغانستان به طور مفصل درباره کارها و دست آوردهای مرکز معلومات افغانستان گزارش داد.
وی گفت این مرکز برنامه های زیادی روی دست دارد. در جریان بیش از دو دهه کار و فعالیت دستاوردهای ارزشمندی نیز داشته است  آرشیف بیش از 160000 سند تاریخی مربوط به افغانستان، دیجیتال سازی دیتابس جامع قوانین افغانستان، نشر بیش از چهارصد عنوان کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگ سالان… تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه، تاسیس و غنی سازی کتابخانه ها در سراسر کشور و توزیع بیش از نیم میلیون کتاب در بیش از 270 کتابخانه و مراکز آموزشی از جمله دست آوردهای این مرکز است.
وی بااشاره به کمبود منابع مالی، گفت: «اگر محدودیت های مالی رفع شود این مرکز برنامه های بزرگی را روی دست دارد که می تواند در بهبود وضعیت تحقیق، آموزش و فعالیت های فرهنگی در افغانستان نقش موثری داشته باشد.»
مرکز معلومات افغانستان در پوهنتون کابل (ACKU، در سال 1383 خورشیدی، از پشاور به کابل منتقل شد.
محمد اشرف غنی رییس سابق پوهنتون کابل،  به طور موقت محلی را در محوطه‌ کتابخانه‌ پوهنتون کابل برای این مرکز اختصاص داد. سپس حامد کرزی رییس جمهور وقت ، در سال 1385 خورشیدی مبلغی را از بودجه‌  انکشافی دولت، به منظور اعمار ساختمان جدید این نهاد علمی و فرهنگی در محوطه‌ یی پوهنتون کابل، تصویب کرد.
این مرکز با داشتن کتابخانه، آرشیف منابع تحقیقاتی، آرشیف روزنامه، عکس و نقشه، تاریخ شفاهی افغانستان در قالب صدا و تصویر، کتابخانه دیجیتال، اتاق تحقیق و تالار برای برگزاری سمینارها علمی و تحقیقاتی و نیز واحد چاپ و نشر کتاب های در گروه سنی کودکان و جوانان در دو دهه اخیر فعالیت ها ، توفیقات چشمگیر در حوزه کار فرهنگی و تحقیقاتی داشته است.نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا