تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت شنبه 29 دلو

کابل باختر/ 29/ دلو

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه ویسا برگ نخست را با مطلبی در مورد انتخاب اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر آغازکرده وزیر عنوان درمورد انتخاب اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر ، حامدکرزی طرح ایجاد کمیسیون مشترک با خارجی ها رد کرد.

 این روزنامه همچنان درمورد اعلامیه مشترک نشست سه جانبه ایران ، افغانستان و پاکستان توجه کرده ، نوشته که افغانستان ، ایران و پاکستان درمبارزه مشترک علیه تروریزم تاکید کردند.

 ویسا از قول وزارت امور داخله نیز درهمین صفحه خبرداده که تعداد پولیس ملی تاختم سال به 157 هزار نفر میرسد.

به نوشته این روزنامه از قول رویترز ، روسیه میخواهد دربرنامه های بازسازی افغانستان سهم بگیرد.

ویسا از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز نوشته که نمی خواهد دفتر نماینده گی طالبان در اسلام آباد ایجاد گردد.

 به نوشته ویسا روزنامه امریکایی دیلی پست از قول یکتن از اعضای پیشین آی – اس – آی پاکستان نوشته که جنرال مشرف برای اسامه در ایبت آباد خانه ساخته بود.

 ویسا در صفحه اخیر بازهم از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نوشته که مردم افغانستان به شمول طالبان صلح می خواهند.

روزنامه هشت صبح برگ نخست با مطلبی پیرامون نشست سه جانبه افغانستان ، ایران و پاکستان آغاز کرده و این مطلب را در صفحه نهم دنبال کرده است.

 این روزنامه همچنان دربرگ نخست از استیضاح وزرای مالیه و داخله خبرداده مطلبی را نشر کرده است.

 هشت صبح سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، افغانستان در دام سیاست های منطقه ای نوشته است .

به همینگونه هشت صبح در صفحه دوم نوشته از قول بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد آورده است که افغانستان با اقتصاد وابسته به مواد مخدر به ثبات نمی رسد.

هشت صبح در صفحه اخیر خبرداده که رییس جمهور آلمان ازمقامش کناره گیری کرد و نیز مطلب دیگر را در همین صفحه زیر عنوان ، حمله هواپیمای امریکایی در پاکستان حداقل پنج قربانی گرفت.

 سخن جدید دربرگ نخست نوشته که بان کی مون برتقویت بینان های توسعه افغانستان تاکید کرد.

 این روزنامه درمطلب دیگر به نشست سه جانبه افغانستان ، پاکستان و ایران توجه کرده و نوشته که درنشست های مقدماتی میان مقام های بلند پایه سه کشور افغانستان ، ایران و پاکستان دراسلام آباد برتعمیق روابط سه جانبه و مساعدت جهت پیش برد برنامه های توسعه و بازسازی افغانستان تاکید صورت گرفت.

شکست انگلیس در مهار تولید مواد مخدر در افغانستان ، مطلبی دیگری میباشد که سخن جدید در برگ نخست نشر کرده است.

سخن جدید در همین صفحه مطلب دیگر را نشر کرده و آورده است . پنج هزار مشاور خارجی با هزینه ای هنگفت ، کارآمدی اندک .

 اما روز نامه انصاف دربرگ نخست نوشته که چراغ سبز حناربانی ، امید کاذب دردولت مردان افغانستان به وجود آورد.

به نوشته این روزنامه تفاوت های استراتیژیکی کشور های همسایه افغانستان عامل دیگری محسوب میشود که نشست سه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران ، پاکستان نتایج مطلوبی در قبال نداشته باشد و بیشتر تشریفاتی انجام شود.

این روزنامه نیز در برگ نخست از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان آورده است که تداوم وضعیت فعلی افغانستان به ضرر کشورهای منطقه و جهان می باشد.

روزنامه تک، برگ نخست شماره امروزی نوشته که رییس جمهورکرزی پیش از عزیمت به اسلام آباد ، طی مصاحبه ای با یک روزنامه امریکایی گفته که آنان به همراه ایالات متحده امریکا ، مذاکرات مشترکی را با طالبان انجام داده اند ، خبری که گروه طالبان را عاری از حقیقت و دریک تبلیغات می دانند.

این روزنامه از قول طالبان دراین مورد آورده که هیچگاه درهیچ جایی با اداره ی بی اختیار کابل مذاکره نکرده اند.

 این روزنامه از قول وزیر دفاع امریکا نوشته که تاکنون هیچ تصمیمی برای رهایی زندانیان طالب از گوانتانامو اتخاذ نشده است .

تک نیز به نشست سه جانبه توجه کرده و نوشته است که درنشست سه جانبه ، کشور های همسایه موافقت کردندکه درامور داخلی یکدیگر مداخله نکنند .

روزنامه آرمان ملی در سرمقالهء زیر عنوان ، خانم حناربانی ،تو احمق هستی ، نوشته است و درمطلب دیگر آورده است که آی – اس – آی استیضاح وزیر داخله افغانستان را دامن می زند.

به همین ترتیب روزنامه وحدت برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، گروه طالبان انجام گفتگو با دولت افغانستان را رد کرد ، آغاز کرده و درمطلب دیگر نوشته که وزرای پیشنهادی حامدکرزی به مجلس نماینده گان معرفی میشود.

 به همین گونه وحدت و دیگر روزنامه ها یا با نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا