سیاست

مقامات هندی : اسلام آباد باید از حمایت طالبان دست بردارد

کابل باختر/ 30/ حمل
مقامات هندی تاکید دارند تا اسلام آباد از حمایت طالبان دست بردارد و علیه این گروه اقدام نماید.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد:  درحالیکه انتقاد ها ازحکومت ونظامیان پاکستانی مبنی بر حمایت آن کشور از گروه طالبان و سایر سازمان ها و احزاب افراطی بیشتر میگردد مشاورامنیت ملی هند به همتای امریکایی خود گفته است که پاکستان باید از حمایت طالبان دست بردارد وعلیه این گروه اقدام کند.
مطبوعات هندی گفته اندکه اجیت دو وال مشاور امنیت ملی هند دریک دیدار دو ساعته با مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا درخصوص اوضاع منطقه بخصوص وضعیت افغانستان به بحث پرداخت ضمناً او با نریندرا مودی نخست وزیر هند و وزیر خارجه آن کشور نیز ملاقات های جداگانه داشته است. دراین ملاقات ها مشاور امنیت ملی هند وسایر مقامات ارشد آن کشور تاکید براین داشته اندکه پاکستان باید از حمایت طالبان دست بردارد وعلیه این گروه دست به اقدام بزند.
هند طالبان را افزار سیاست های منطقه یی پاکستان میداند و دلیل میاورندکه طالبان همیشه برای منافع پاکستان درافغانستان حمله کرده اند . حملات مرگبار دو مرتبه یی برسفارت آنکشور درکابل و حملات مشابه برقنسلگری های آنکشور در ولایت های هرات ، بلخ ،هرات ، قندهار ، ننگرهار … ادعا های است که ازسوی هند به آدرس طالبان وارد شده است
طالبان نیز به نوبه خود با جدایی طلبان کشمیری که ازسوی پاکستان حمایت میشوند همسویی و همکاری دارند.
درکنار هند ، حکومت افغانستان نیز طالبان را بخشی از پروژه استخباراتی پاکستان میداند که جنگ نیابتی آنکشور درافغانستان را دنبال میکند.
هندی ها تاکید دارندکه باید با طالبان به عنوان یک گروه تروریستی برخورد شود دیدگاه که درافغانستان نیز بارها مطرح شده است.
مگر گفته های اخیر مشاور امنیت ملی هند که تاکید دارد اسلام آباد از حمایت طالبان دست بردارد و علیه آنها دست به اقدام بزند این نکته را میرساندکه باید امریکا از نفوذ خود بر پاکستان استفاده و آن کشور را از ماجراجویی های منطقه یی باز دارد.
هندی ها نه تنها پاکستان را عامل بی ثباتی افغانستان میداند بل پاکستان را در بی ثباتی اوضاع میان هند وپاکستان دو کشور که اسلحه اتومی دارند برای امریکا یک نگرانی عمده است .
روی این امر است که امریکا تلاش دارد تا از تقابل میان دوکشور جلوگیری کرد مگر دوری از تقابل و یا کاهش خصومت جز آنکه به ایراد ها وگفته های دولتمردان هند توجه شود راه دیگری ندارد.زیرا این امر معلوم و هویدا است که پاکستان عامل اصلی ترویج افراط گرایی و تروریزم درمنطقه بوده و این ماجرا جویی های پاکستان دیگر تحمل شده نمیتواند.
به باور آگاهان سیاسی افغان اداره جدید امریکا درک درست از اوضاع افغانستان، نگرانی های هند وماجراجویی های پاکستان دارد چنانچه مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا هنگام حضور درافغانستان به آدرس طالبان گفت که یا به صلح تن دهند یا در میدان جنگ نابود میشوند ودراسلام آباد صریحاً هشدار داد که حمایت از طالبان را تحمل نمیکند و دردهلی هم هند را یک شریک بزرگ دفاعی امریکا خواند وتاکید کرد که دولتمردان امریکا دررابطه به وضعیت منطقه به مشوره های هند ارزش قایل اند.
این گفته ها نشانه دیگری از انزوا پاکستان نزد دولتمردان امریکا وکشور های منطقه است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا