صحت

روز جهانی صحت روانی با شعار صحت روانی و کهنسالان تجلیل شد

کابل باختر 19 میزان
از روز جهانی صحت روانی امسال با شعار صحت روانی و کهنسالان درسراسر جهان تجلیل شد.
وزارت صحت عامه به مناسبت این روز اعلامیه را انتشار داده که درآن گفته شده، دهم اکتوبر روز جهانی صحت روانی  است که از آن  تحت شعار (صحت روانی و کهنسالی )با اهداف بازتاب اهمیت صحت روانی، افزایش آگاهی عامه در قبال مسایل روانی، راه های بیرون رفت از آن و دریافت حمایت برای صحت روانی، در سراسرجهان   تجلیل به عمل می آید.
براساس مطالعات صورت گرفته بیشتر از 50% افراد در سطح جهان دارای اعراض و علایم تشوشات روانی بوده و بررسی ها نشان میدهد که مشکلات  افسردگی، اضطرابات و صدمه های روانی  در افغانستان بیشتر از دیگر مشکلات روانی،  شایع میباشند.
در کشور ما اکثریت  مردم  در اثرسالهای متمادی جنگ، درگیر مشکلات روانی-اجتماعی گردیده اند، که به دلیل آگاهی پائین مردم ازصحت روانی، این مشکلات پنهان مانده  و به نسبت عدم موجودیت خدمات از تداوی محروم شده اند.
گروه های آسیب پذیر مانند زنان، اطفال، فقرا، کهنسالان، معیوبین، مهاجرین و عودت کنندگان بیشتراز همه  از این ناحیه متاثر گردیده اند که تاثیر این فشار ها و اختلالات، کیفیت زندگی آنها را پائین آورده و اوضاع موجوده را تشدید نموده است. به صراحت میتوان گفت، یکی از عوامل ادامه خشونت و جنگ های موجود در کشور همانا  فقر، بیکاری و مشکلات در تصمیم گیری به خاطر وجود اختلالات روانی میباشد. لذا وزارت صحت عامه در استراتیژی ملی صحت روانی برای سال های 15-2011 ، تمام گروپ های آسیب پذیر فوق را اولویت قبول نموده و بر مبنای بهبود  وضعیت روانی آنها، خدمات صحت روانی را عرضه مینماید.
دراعلامیه اضافه شده،  در سال جاری 30 فیصد از پرسونل مراکز صحی سراسر کشور، اعم از  داکتران، نرس ها، قابله ها و ناظران صحت جامعه، در بخش صحت روانی آموزش های مسلکی را فرا گرفته اند و هم اکنون با بهره مندی از 250 مشاور روانی اجتماعی مردانه و زنانه به عرضه موفقانه  خدمات صحت روانی می پردازند. باید گفت که در ماه گذشته به  تعداد  64 مشاور روانی اجتماعی با ختم موفقانه آموزش های مسلکی مشوره دهی، عازم مراکز صحی مربوطه گردیده اند و کار تربیه  و آموزش سایر مشاورین روانی اجتماعی  و پرسونل مراکز صحی، مطابق برنامه  ادامه  دارد.

وزارت صحت عامه میکوشد تا کیفیت عرضه خدمات  صحت روانی را در سطح شفاخانه های تخصصی صحت روانی تقویت نموده و خدمات وقایوی مانند برنامه صحت روانی درمکاتب و پوهنتون ها و برنامه کمک های عاجل روانی–اجتماعی را  درسطح جامعه، توسعه و گسترش دهد. ختم / عبدالخالق
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا