امنیت

معاون اداره امنیت ملی : ادعا مبنی برتخطی ازحقوق بشری ازسوی اداره امنیت ملی بی بنیاد است

کابل باختر/ 15/ میزان
معاون ریاست عمومی امنیت ملی میگوید : آن اداره متعهد به رعایت موزاین حقوق بشری بوده و اجازه نمیدهد تا درمحلات سلب آزادی که مربوط به آن اداره است از حقوق بشر تخطی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، جنرال حسام الدین حسام معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی که امروز درورکشاپ( ارتقا ی ظرفیت ناظرین حقوق بشر ریاست امنیت ملی )صحبت میکرد اظهار داشت که آن اداره متعهد به حفظ و رعایت حقوق بشر بوده و این ادعا که گویا درمحلات سلب آزادی مربوط به آن اداره تخطی از حقوق بشر و شکنجه وجود دارد بی بنیاد است .
او گفت که مسوولین این اداره مطابق به قانون اساسی به حقوق بشر احترام داشته و بامتهمین رفتار قانونمند دارند.
وی اظهار نمودکه مدتی میشودکه مدیریتی را درچوکات ریاست امنیت ملی زیر نام حقوق بشر ایجاد نموده اندکه برامور نظارت خانه ها و محلات سلب آزادی نظارت  میکند.
او گفت که نهادهای داخلی و خارجی نظارت که از محلات سلب آزادی آن اداره داشته اند از وضعیت حقوق بشری آن محلات راضی بوده اند.
او افزود : مسوولان این اداره درمرکز وولایات درشیوه گرفتاری ها و تحقیق واستنطاق حقوق بشری افرادرا درنظر میگیرند .
او خاطر نشان کرد که هیچ کارمند و یا عضو ازاین اداره زیر سن هژده سال نمی باشد و درتمام فعالیت  های آنان حقوق بشر رعایت شده است.
بعداً داکتر سیما ثمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان صحبت کرده گفت : حق حیات یکی از بنیادی ترین حق انسان ها بوده که تضمین کننده این حق اداره امنیت ملی یک کشور میباشد .
وی اقدام ریاست امنیت ملی را در عرصه رعایت حقوق  بشری درمحلات سلب آزادی ستوده گفت که شکنجه در هر حالت یک جرم ضد بشری و انسانی بوده که نا بخشیدنی میباشد  و کسانیکه شکنجه می نمایند نباید از مجازات معاف شوند.
او از ریاست امنیت ملی خواست تا عاملان شکنجه را مورد بازپرس جدی قرارداده تا اعتماد مردم به آن اداره جذب شود و هرنوع فوت متهمین در محلات سلب آزادی جدی گرفته شود.
رییس کمیسیون حقوق بشر علاوه نمود که نصاب تعلیمی حقوق بشری برای متهمین درآن محلات تدریس شود تا باشد متهمین بعداز رهائی همکار نزدیک با ماموران اداره امنیت  باشند. 
سپس اجمل شنواری مسوول حقوق بشرریاست امنیت ملی دررابطه به فعالیت ها ی آن دفتر معلومات داده گفت که ما تضمین می نمایم که درمراکز سلب آزادی، حقوق بشری تمام متهمین رعایت می شود و تا حال ورکشاپ ها درعرصه های مختلف برای آنها برگزار گردیده است که برای آنها موثر بوده است.
بعداً جمیز مسوول حقوق بشر دفتر یوناما درکابل نیز درمورد صحبت کردوضعیت حقوق بشری را در محلات سلب آزادی خوب خوانده و جلوگیری از شکنجه را درنظارت خانه ها تقدیر نمود.
دراین ورکشاپ مسوولان امنیت ملی مرکز وولایات حضور داشته اند کارورکشاپ برای چهار روز ادامه میابد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا