جهان

ده ها پناهجوی افغان در ترکیه دست به تظاهرات زدند

انقره/دویچه وله/باختر/7ثور
بیش از سه صد پناهجوی افغان در شهر انقره پایتخت ترکیه از دو هفته به این طرف در اعتراض به عدم پذیرش شان به عنوان پناهنده تجمع کرده اند.
به گزارش آژانس باختر، پناهجویان افغان از شهرهای مختلف ترکیه در انقره، گردهم آمده اند تا اعتراض خود را به خاطر ثبت نام نشدن مهاجران تازه وارد افغان و آنچه بی توجهی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نسبت به پناهجویان افغان می خوانند، بیان کنند.
این مهاجران می گویند که کمیشنری سازمان ملل متحد از سال 2012 رسیدگی به دوسیه های مهاجران افغان را برای گرفتن پناهندگی از کشور سومی متوقف کرده و از ماه حمل سال گذشته به این سو پناهجویان تازه وارد به ترکیه را ثبت نام نمی کند. این روند باعث شده تا صدها مهاجر افغان در این کشور بی سرنوشت بمانند.
محمد علی حکمت، هماهنگ کننده مهاجران افغان در ترکیه به رادیو  دویچه وله آلمان گفت که کمیشنری به سفارت افغانستان اطلاع داده است و وزارت امور خارجه به وزارت مهاجرین گفته است که بعد از این دوسیه های پناهندگان افغان در ترکیه به حالت معلق قرار می گیرند و روی آنها کار نمی شود.
به گفته هماهنگ کننده مهاجرین افغان فعلاً سه صد و پنجاه تن در شهر انقره دست به اعتصاب زده که میان آنان زنان، کودکان، معلولین و افراد کهن سال نیز هستند.
محمد علی حکمت می افزاید که  چند روز پیش هفت تن از این مهاجران دست به اعتصاب غذا زدند که به دلیل وخامت اوضاع صحی به شفاخانه منتقل گردیدند.
به تازگی "انجمن بین المللی پناهجویان افغان" با راه اندازی یک کمپاین انترنتی در شبکه های اجتماعی برای جمع آوری سه هزار امضا اقدام کرده است تا محکمه این پناهجویان را به کمیشنری عالی ملل متحد در ژنیو و رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ارسال کند.
حکومت ترکیه تا کنون در این رابطه اظهار نظری نکرده است. مهاجرین می گویند، برخورد مردم این کشور با مهاجران افغان به مراتب از برخوردشان با مهاجران کشورهای دیگر بهتر است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا