گزارش ها

دید بی باوری میان دو دوست قدیم روابط امریکا و پاکستان پرتنش است

کابل باختر/ 25/ ثور
مشاورامور بین المللی صدراعظم پاکستان گفته است که روابط اسلام آباد با واشنگتن به دلیل توقف کمک مالی امریکا به پاکستان دوچارتنش است.
سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان اظهار داشته است که روابط اسلام آباد واشنگتن به دلیل توقف کمک های مالی امریکا به پاکستان برای خرید جنگنده های اف 16 درسه ماه گذشته با تنش مواجه شده است . این مقام پاکستانی درحالی ازتنش درروابط دوکشور سخن میگوید که روابط پاکستان و امریکا درسال 2011 میلادی نیز دوچار تنش های فراوانی شد، وقایع نظیر ویکی لیکس، عملیات ابیت آباد که منجر به قتل اسامه بن لادن و حمله مرگبار برنظامیان پاکستانی درمناطق قبائیلی درسخت شدن تنش میان دوکشور نقش داشت .
اما بعداز سال 2013 این روابط بهبود یافت روابط موجود را سرتاج عزیز تیره تر از گذشته میداند و میگوید به احتمال زیادکمک مالی واشنگتن به اسلام آباد به دلیل ملاحظات امریکا درمورد برنامه هسته ئی پاکستان متوقف شده است.
قرارمعلوم یکی از خواست های امریکا از پاکستان آزادی سازی داکتر شکیل افریدی است داکتر که پنج سال قبل با راه اندازی یک برنامه جعلی  پولیو درایبت آباد پاکستان محل اخفای اسامه بن لادن را تثبیت کرد و سرانجام کشته شد.
مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان اظهارداشته است که پاکستان خواست  دولت و کنگره امریکا را مبنی بر آزادی شکیل افریدی را رد نموده است .
امریکا میخواهد به شکیل افریدی پناه سیاسی دهد ووی را از پاکستان خارج سازد.
شکایت دیگر امریکا حمایت پاکستان از شبکه حقانی است گروه خود مختار در درون طالبان که عامل حملات مرگبار برامریکائیان و سربازان افغان درافغانستان وحمله به چند سفارت و اماکن دیپلوماسی درکابل و شهرهای دیگر افغانستان است.
سرتاج عزیز میگوید که مقامات دولتی امریکا ، کنگره و رسانه های آن کشور بدون شواهد پاکستان را به حمایت ازشبکه حقانی متهم میکنند ونفوذ هندی ها براوضاع و سیاست امریکا این مساله را پررنگ ترکرده است.
درهمین حال رییس سنای پاکستان نیز روابط این کشور با امریکا را نا متعادل اعلام کرد.
او گفته بود که روابط اسلام آباد با واشنگتن نشان میدهد که منافع امنیت ملی امریکا ترجیع بیشتری نسبت به منافع پاکستان دارد.
بایدگفت که چندی قبل بارک اوباما رییس جمهوری امریکا درمصاحبه با یک روزنامه عربی، پاکستان را کشور ناخوشایند خوانده و رییس کمیته روابط بین المللی امریکا نیز پاکستان را متهم به حمایت از شرارت و دهشت افگنی نموده است و طالبان را عساکر این کشور درجنگ نیابتی پاکستان علیه هند و افغانستان معرفی داشته بود.
رونالد ترامپ نامزد پیشتاز درانتخابات میان حزبی امریکا نیز گفته است که پاکستان نمیتواند دوست خوب باشد و او اگر رییس جمهور شد از پاکستان حساب خواهدگرفت. ترامپ پاکستان را غارتگر ملیارد ها دالر پول امریکا خوانده است.
گفته های مقامات پاکستانی و امریکایی نمایانگر آنست که دو دوست و همکار استراتیژیک اکنون نسبت به یکدیگر بی باور اند و دلیل این همه نیرنگ – فریب وبازی جداگانه پاکستان با جهان است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا