آموزش

روبات سازان افغان دراجلاس هوش مصنوعی درهالند شرکت کردند

کابل 25 میزان باختر
دختران روبات ساز افغان در یک اجلاس هوش مصنوعی که در شهر امستردام هالند برگزار شد، اشتراک کردند.
متخصصان، دانشمندان و مخترعان هوش مصنوعی بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان، به شمول ادارۀ ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده یا ناسا، در این نشست شرکت دارند.
فاطمه قادریان، یکی از دختران روبات ساز افغان که به تازگی پدرش در حملۀ تندروان داعش بر یک مسجد در هرات کشته شد، با وصف اندوهی که داشت، در رقابت هالند شرکت کرد.
اشتراک تیم روباتیک افغانستان در این رقابت‌ها موثر خوانده شده است.
تیم روباتیک دختران، به دعوت سارا پورتر، رئیس اجلاس هوش مصنوعی، در این اجلاس شرکت کردند.
خانم پورتر گفته است که دختران تیم روباتیک افغان سزاوار فرصتی اند تا کار های شان در کنفرانس های بین المللی به نمایش گذاشته شود و از این طریق به پیشرفت های تکنالوژی دسترسی یابند.
خانم پورتر گفته است که اشتراک این دختران در چنین اجلاس فرصتی است تا آنان با پر نفوذ ترین دانشمندان هوش مصنوعی، معرفت پیدا کنند.
خانم سارا در مورد فعالیت تیم دختران روباتیک افغان گفت "قاطعیت این دختران جوان [افغان] الهام بخش است و به گونه یی که بتوانیم، به آنان کمک خواهیم کرد."
کنستانتین کریستوفر فردریک آشوین، شهزادۀ هالند، در حاشیه این اجلاس با اعضای تیم دختران روبات ساز افغان دیدار کرد.
بانوان افغان که با حضور در رقابت جهانی روبات در ایالات متحده توجه خاصی را به دختران افغان جلب کرده بودند، اینبار نیز مصمم اندکه فعالیت دختران افغان را در سطح جهان برجسته سازند.
این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت معارف افغانستان، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دختران دورۀ لیسه را به پایان نمی‌رسانند.
وزارت معارف افغانستان در روز جهانی کودکان دختر گفت که هم اکنون ۲.۴ میلیون کودک دختر در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا