سیاست

رییس جمهور غنی با رییس اداره همکاری های بین المللی جاپان دیدار کرد

کابل / اول عقرب / باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در جریان سفرش به جاپان، امروز در شهر توکیو با شینیچی کیتاوکا رییس اداره همکاری های بین المللی جاپان (جایکا)، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی یاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این دیدار هردوجانب در رابطه به پروژه های مهم جاپان در افغانستان بحث کردند و کمک های جاپان را برای انکشاف افغانستان مفید خواندند. همچنان روی تداوم این همکاری ها با حکومت و مردم افغانستان، تاکید صورت گرفت.
رییس جمهوری جاپان را دوست استراتیژیک و شریک دوامدار افغانستان خواند و از همکاری های همه جانبه آن کشور در سال های گذشته، قدردانی نمود.
رییس جمهور کشور با اشاره به تجارب و الگو های موفق جاپان در بخش های توسعه زراعت، مدیریت آب ها، انکشاف شهری، ثبت زمین، احیای جنگل ها و انکشاف و استخراج معادن، خواستار شریک ساختن این تجارب با افغانستان شد.
رییس جمهور تصریح کرد که تجارب جاپان در بخش توسعه زراعت و آبیاری، برای توسعه زراعت و آبیاری افغانستان و ساخت صدها بند که حکومت بالای آن کار می کند، مفید ثابت شده می تواند.
رییس جمهور کشور افزود که به خاطر اصلاح ساحات غیر پلانی، انکشاف شهری بر اساس پلان به خصوص پنج شهر بزرگ که آماده انکشاف است، از تجارب انکشاف شهری جاپان استفاده صورت می گیرد.
رییس جمهور غنی افزود، با وجود آن که حکومت افغانستان اکثر زمین های دولتی را ثبت بانک زمین کرده است، اما استفاده از تجارب جاپان در این زمینه و همچنان در بخش احیا و انکشاف جنگل ها، موفق ثابت شده می تواند.
رییس اداره همکاری های بین المللی جاپان گفت: ما در بخش های یادشده به خصوص در بخش توسعه زراعت، اصلاحات زمین و تحصیل محصلان افغان، متعهد به همکاری با افغانستان هستیم.
وی افزود که پس از تکمیل تحصیلات عالی محصلان افغان، این محصلان می توانند الگوی را که جاپان چگونه توانست در بخش های مختلف پیشرفت سریع کند، در کشور خود تطبیق کنند.
رییس جمهوری از دوام همکاری های جاپان در بخش های مختلف با افغانستان تشکر کردو گفت که با ایجاد تغییر در قوانین معادن، افغانستان آماده است تا در این بخش جلب سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاران جاپان وبخش خصوصی آن کشورمی توانند بالای معادن به خصوص معادن لیتیم، سرمایه گذاری کنند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا